Färre studenter ger mer spets

- in Debatt
@Lundagård

Minska antalet universitetsplatser och satsa på spetskompetens för att studenter inte ska gå från universitetsexamen till arbetslöshet. Det är åtgärder som Pär Gustafsson, ordförande i Liberala studenter förespråkar.

Lunds socialdemokratiska studentklubb genom Patrice Soares skriver (3/10) att de vill bygga ut den högre utbildningen och menar på att regeringen driver en förlegad, bakåtsträvande och elitistisk högskolepolitik. För oss liberaler är en av utbildningens viktigaste uppgifter är att skapa jämlikhet i meningen att alla ska ha samma förutsättningar inför vuxenlivet oberoende av social bakgrund. Det handlar om att skapa lika möjligheter för alla, vilket är en klassisk liberal utgångspunkt.

Den svenska skolan och den högre utbildningen har nedmonterats under decennier och skolan är idag arbetarrörelsens största misstag. Under de socialdemokratiska regeringarna har klassklyftorna ökat. År 1999 var 3,1 procent av eleverna från hem med studietradition inte behöriga att fortsätta på gymnasiet. Vid avslutningen på våren 2004 var denna siffra 3,3 procent, det vill säga i stort sett oförändrad. Men för elever som kommer från hem utan studietradition, det som förr kallades arbetarhem, var förändringen stor. 1999 var det 18 procent av dessa elever som saknade gymnasiebehörighet, 2004 hade den ökat till 23 procent. En ökning med fem procentenheter på lika många år är en dramatisk förändring.

En skola fri från förväntningar och krav gynnar inte de svagare eleverna. Tvärtom. Med otillräckliga förkunskaper är det svårt att studera vidare inom den högre utbildningen. Elever, som inte har samma krav eller stöd hemifrån, behöver det mest. Klassresan börjar i klassrummet och därför har regeringen med folkpartiet i spetsen påbörjat reformeringen av det svenska utbildningssystemet, där alla elever ska ges lika möjligheter, oavsett social bakgrund.

Under den kommande fyraårsperioden blir resurstillskottet till den högre utbildningen närmare 15 miljarder kronor och det statliga stödet kommer att nå en permanent förstärkning om 5 miljarder kronor. Bara tillskottet under nästa år är större än hela den förstärkning som den senaste socialdemokratiska forskningspropositionen innebar. Omfattningen av den aktuella satsningen är större än summan av alla propositioner under perioden 1994-2006. Alternativet som Soares företräder har nedmonterat den högre utbildningen under decennier. Den sanningen blundar han för.

Den högre utbildningen är inte enbart en investering för studenten utan för hela samhället. Liberala studenter har kritiserat utbyggnaden av den högre utbildningen och vi kommer att fortsätta med till dess att kvalité går före kvantitet. Vi vill se intellektuellt alerta högskolor, inte massproducerande diplomfabriker. Att massutbilda studenter till något som samhället inte har någon användning för är slöseri både med resurser och orättvist mot studenterna.

Svensk högre utbildning baserar sig på en Humboltsk tradition som riktar in sig på spetskompetenser, där det skapas små akademiska fält där studenter som går in i fälten blir de bästa på ämnena. I kontrast till denna skola finns den allmänna universitetsutbildningen som riktar in sig på breda fält där man först efter en hög examen som doktor eller professor gör någon form av inriktning på sin forskning. Spetskompetensen är del i vårt system. Soares verkar djupt okunnig kring detta när han flagrant talar om antal och kvantiteter och rackar ner på en politik som strävar efter att vässa spetsen i svensk utbildning efter decennium av avtrubbning. När man i ett samhälle har en begränsad massa med forskare, doktorer och professorer som kan undervisa i sina olika spetsområdenså kan man inte ha för många studenter samtidigt. Utlärning tar tid och kvalitativ, djup inlärning tar mycket tid. Ju fler studenter som Soares vill knö in i föreläsningssalarna desto sämre blir kunskapsförmedlingen, mer generell och den viktiga spetskompetensen försvinner.

Soares skriver att Sverige måste stå sig kunskapsmässigt i framtiden. Absolut, men vi står oss inte bättre bara för att vi har en drös individer med examina som bara genererat generella kunskaper. Bäst står vi oss om vi kan satsa på forskning och utbildning som gör att studenterna är bland de bästa ingenjörerna, läkarna och programmerarna. Sedan far han fram med rena lögner när han diktar ihop att en person som gått på yrkesgymnasium skulle portas från den högre utbildningen. I reformen så står det klar och tydligt att det ska finnas möjlighet för den som gått en yrkeslinje att läsa till högskolebehörigheten. Skillnaden är att en yrkeslinje på gymnasiet ska ge praktisk erfarenhet av det yrke man vill utbilda sig till för att öka attraktionen på arbetsmarknaden.

Vi i Liberala studenter vill till skillnad från våra socialdemokratiska kollegor ha färre universitet och högskolor. Redan idag står antalet platser som Lunds socialdemokratiska studentklubb vill utöka ut med, tomma runt om i landet. Det skulle skapa en ekonomisk katastrof och perspektivet från deras håll är helt fel. Sveriges studenter vill och behöver en utbildning som håller god internationell nivå. Vi ska möta den allt mer globaliserade världen med kunskap. För att lyckas med det behöver vi kraftsamla och satsa, vilket skapar välstånd för oss alla.

Studenter som har lagt ner flera år av sitt liv och tagit stora studielån vill ha jobb direkt efter examen. I den s-styrda historien fick den nyexaminerade studenten gå till arbetsförmedlingen. Med en högre utbildning som istället är kopplad till marknadens behov leder studier direkt till jobb. Vi fullt medvetna om att alla utbildningar inte kan ha tydliga kopplingar till vad samhället behöver, men det är viktigt att målet alltid finns där.

Vi måste få ett slut på att alla i en kollektiv anda tvingas till våra lärosäten för att bli något. Alla vill inte studera teoretiska ämnen, därför är det viktigt att det finns yrkeshögskolor och lärlingsprogram. Det har socialdemokraterna sagt nej till. Vi är däremot mycket stolta över att det nu blir verklighet.

Pär Gustafsson, ordförande Liberala studenter