Han blir karnevalsgeneral
3 december 2009 11:58
32Bildspel »Karnival-4751.jpgKarnival-4819.jpgKarnival-4830.jpgKarnival-4881.jpgKarnival-4907.jpgKarnival-4914.jpgKarnival-4917.jpgKarnival-4922.jpgKarnival-4948.jpgKarnival-5018.jpg
Tipsa en kompis
Ett vasalopp i centrala Lund kan låta lite skumt, men detta var just vad som ägde rum denna frostiga torsdagsmorgon i december. Det förvisso uppgjorda men inte desto mindre dramatiska loppet skulle ”avgöra” vem som skulle få axla det ärofyllda uppdraget att bli general för nästa års karneval med temat ”Rätt och Fel”.
Tung förhandsfavorit
Tjugo minuter innan start var samtliga av karnevalkommitténs ledamöter redan på plats och värmde upp iklädda addidasbyxor, studentmössor och nummerlappar. Termometern visade på någon enstaka plusgrad, men detta verkade inte påverka humöret hos sällskapet.
– Det är lagom varmt, påpekade presschefen Anna Knutsson.
Ur högtalarna skrålade karnevalsången och stämningen blev allt högre. Publiken tilltog i antal och fotograferna hade kamerorna i högsta hugg när de tävlande med visst besvär började spänna på sig sina skidor.
Förhandstippad vinnare var enligt källor till Lundagård festmästerichefen Emma Jangö som liksom sina medtävlande dagen till ära var otroligt taggad.
Småbråk vid blåbärsstoppet
10.20 gick startskottet och Jangö inledde med att tjuvstarta och bli diskvalificerad. Därmed var Akademiska föreningens före detta ombudsman ute ur loppet och chanserna för att generaltiteln för första gången någonsin skulle gå till en kvinna sjönk drastiskt.
Efter denna fadäs gick starten om och fältet stapplade iväg. Karnevalstemat underströks av biljettchefen Fredrik Swahn som med bestämda stavtag skidade iväg åt fel håll.
Problem uppstod vid blåbärsstoppet där flera av de tävlande blev distraherade och fastnade. En oförklarlig konflikt mellan presschefen Anna Knutson och musikchefen Oscar Edlund resulterade i att Edlund hamnade på marken. Men bataljen upphörde då bråkstakarna av blåbärspersonalen upplystes om att man faktiskt inte får bråka.
I uppståndelsen lyckades tält- och smånöjeschefen Maria Runesson ta sig ner i fontänen.
Spänningen var olidlig när upploppet närmade sig och områdeschefen Gustav Lidén och nöjeschefen Erik Neppelberg sida vid sida jagade segern.
Det hela slutade med att Neppelberg, ”Nepplet”, tacklade Lidén och vann.
“Vi ska göra vår egen karneval”
Den nykläckta generalen Erik Neppelberg, 23-årig lundabo som tidigare varit verksam på Lunds nation, har karnevalsandan i blodet. Hans pappa Michael Neppelberg var nämligen tågchef i 1986 års karneval.
Erik studerar till vardags medie- och kommunikationskunskap och kinesiska. Men nu tar han en paus och ägnar sig åt karnevalen på heltid.
– Nu är det karneval dygnet runt som gäller!, konstaterar han.
På frågan om hur han kommer vara som karnevalsgeneral svarar han med ett brett leende:
– Jag kommer att var mig själv och försöka personifiera glädjen med karnevalen och helt enkelt vara så glad som möjligt.
Efter loppet ska han fira med After ski. Men sedan börjar arbetet med att formulera hur 2010 års karneval ska utformas för att bli den bästa karnevalen någonsin. Samtidigt påpekar han att man inte ska jämföra nästa års arrangemang med tidigare karnevaler.
– Vi ska göra vår egen karneval.
Läs kulturbloggen
Lyssna på Radio AF


03 december 2009 12:08 (Anmäl kommentar)
Pinsamt att det inte heller denna gången blev en kvinna… Givetvis ska inte kön vara det avgörande, men det verkar ju onekligen vara så fallet är. För det kan väl inte vara så att det i samtliga karnevalskommittéer inte funnits någon kompetent kvinna?
03 december 2009 12:41 (Anmäl kommentar)
Svenne: Fast vems fel är det egentligen när åtta av de 14 röstande i karnevalskommittén faktiskt är kvinnor? Det är uppenbarligen lätt att skrika om orättvisor hit och dit när man inte har en aning om vad man snackar om.
03 december 2009 12:54 (Anmäl kommentar)
Svenne, sluta nu!
Det pinsamma är ju inte att det inte blev en kvinna i år heller.
Det pinsamma är att du inte inser att en man vann loppet och därför blev general.
Eller du vill att vinnaren ska kvotera bort sin generalpost till en kvinna som inte vann?
Kom i luckan nu, Svenne!
03 december 2009 12:55 (Anmäl kommentar)
Det enda sättet att få en kvinnlig karnevalsgeneral 2014 är nog att karnevalsorganet väljer en kommitté som enbart består av kvinnor, eftersom kommittén väljer generalen inom sig. Eller så ändrar vi valförfarandet av generalen, men tidigare försök att göra det har misslyckats.
03 december 2009 12:58 (Anmäl kommentar)
Komplettering: En kommitté där samtliga av organet valda ledamöter är kvinnor.
03 december 2009 13:22 (Anmäl kommentar)
Det skulle ju också kunna vara så att kvinnorna i berörd karnevalskommitté inte vill bli generaler. Vilket öppnar för övriga att bli. Tycker även att det är på sin plats med ett stort GRATTIS till Erik, jag är övertygad om att han kommer bli en perfekt general.
03 december 2009 13:32 (Anmäl kommentar)
Jag hörde en gång någon säga att om det inte blev en kvinna den här gången så skulle Lundakarnevalen förlora trovärdighet och jag tyckte länge att det stämde. Självklart hade jag köpt förhandssnacket om vem som skulle bli general och det kändes ganska givet.
Det är dags att bryta mansdominansen, det är dags att skicka rätt signaler men jag tycker inte att det ska göras av någon annan än kommittén själva. Det finns en stor poäng i att de själva utkristalliserar sina roller och ledarskapet. Nu har jag allt förtroende för att så har skett inom kommittén och det är också där det ska ske.
03 december 2009 13:38 (Anmäl kommentar)
Jaha ja…
Då var det dags igen. En kvinnlig general hade varit trevligt med det viktigaste för mig är att kommittén väljer detta internt. Trots allt dom som skall jobba ihop. Kommittén i sin tur är valberedd av karnevalsorganet (LUS) vilket jag tycker rättfärdigar hela processen. Att låta externa människor välja general känns väldigt knepigt. Lycka till hela kommittén!
03 december 2009 14:14 (Anmäl kommentar)
Ärligt talat! Vem bryr sig? Det är ju inte direkt något lyckat val av general precis.
03 december 2009 14:15 (Anmäl kommentar)
Rätt & felkarnevel..
Det blev ju inte den person jag och många andra väntat sig. Man kan ju säga att det är ju tråkigt när det uppenbara alltid händer, så på det viset är det ju alltid roligt att bli överraskad.
Klart kommittén ska välja själva, det är ju dom som team som är själva motorn i karnevalen. Lycka till hela kommittén! Kör hårt!
03 december 2009 14:46 (Anmäl kommentar)
Seriöst, blev min kommentar modererad? Bara för att jag nämnde Staffanstorp?
Hursomhelst, mina lyckönskningar till hela kommittén och gratulationer utbringas för ännu en avklarad etapp!
03 december 2009 14:47 (Anmäl kommentar)
Yey. Lundagård kan inte hantera odds. Är det för att ni är sämst? Eller finns det någon annan anledning?
03 december 2009 14:50 (Anmäl kommentar)
Min kommentar som försvann riktade sig mot “Kenta” som jag anklagade för att bo i Staffanstorp eller liknande olyckliga omständigheter. Jag tycker att din attityd är tråkig och att du bevisar att du verkar bry dig genom att ha en åsikt.
03 december 2009 15:02 (Anmäl kommentar)
Nej, vi är sannerligen inga stora gamblers. Men nu är texten åtminstone korrigerad, tack för påpekandet!
03 december 2009 15:50 (Anmäl kommentar)
Jonathan: Jag bara sa att jag inte gillar han som blev general. Sen får du tycka vad du vill om mig.
03 december 2009 15:55 (Anmäl kommentar)
Exakt, tack för din konstruktiva kritik - och du sa inte ens så:
“Ärligt talat! Vem bryr sig? Det är ju inte direkt något lyckat val av general precis.”
Du bryr dig, dessutom på fel sätt.
03 december 2009 15:56 (Anmäl kommentar)
Som sagt, låt kvinnorna vara ifred och låt dom framför allt bestämma själva. Om man har ett litet hum om vilka kvinnor, tjejer eller flickor som är med i karnevalskommittén så inser man snabbt att dom alla är formidabla. Således behöver dom nog ingen hjälp. Grattis Erik du hade förmodligen Hela kommitténs stöd.
04 december 2009 10:37 (Anmäl kommentar)
Jag vill hålla med Emeritus. Kommittén vet väll bäst själva vem som är bäst ledare för gruppen, det brukar falla sig naturligt i de flesta grupper. Kan alla sluta fastna i genusträsket!
Till er som tycker att karnevalen har tappat all sin trovärdighet bara för att det blev en manlig general, synd för er att ni missar en underbar karneval till våren.
Stort Grattis till Erik som kommer göra ett fantastiskt jobb som general!
04 december 2009 11:36 (Anmäl kommentar)
Det första som bör göras är att gratulera lunds studentliv. Karnevalen närmar sig med stormsteg. Vad gäller genusaspekten så kan man konstatera att 2010 har liksom 2006 en manlig och en kvinnlig arvoderad i kommittén. Viktigt nu är att Madelene och Erik representerar väl mot alla sponsorer. Vilket jag är övertygad om att de kommer göra.
För oss som varit med i hela processen att ta fram 2010 års kommitté är det fantastiskt vad kommittén redan gjort och de förväntningar de byggt upp. Karnevalsorganet roll är till stor del ceremoniell och det bör den vara.
Till slut måste man konstatera att det alltid är väldigt många som gnäller. Skall man klaga kanske det vore på sin plats att vara lite mer insatt i frågan.
Jag instämmer med de som har lite hyfs: Grattis Erik!
04 december 2009 18:01 (Anmäl kommentar)
Till ledamot i karnevalsorganet: jag känner mig synnerligen insatt och vet därför att karnevalen fortfarande styrs av en massa outtalade regler och mansdominerade traditioner och normer. Tyvärr.
Jag är säker på att Erik kommer att göra ett bra jobb, men det är sorgligt att kommittén inte förstod hur de skulle framstå om ännu en man valdes. Jag tycker att det är bra att det blir lite debatt - kanske kan det äntligen bli så år 2014 att det blir en kvinna? (Hoppet är det sista som överger människan…) Om kommittén består av hälften kvinnor hälften män är det helt omöjligt att det inte skulle finnas en kvinna som skulle kunna axla den rollen. Tro mig, det är inte rocket science… Det finns bara en massa förutfattade meningar om hur en general ska vara, och bland dessa återfinns väldigt mycket som rör sig kring att vara man.
05 december 2009 10:00 (Anmäl kommentar)
Det är till och med så att de väljer en väldigt ung och oerfaren spoling framför människor som har ett stort förtroende i hela studentlivet i Lund för att han faller inom ramen för hur samtliga tidigare generaler varit. Så kommer det också fortsätta vara om man inte har bestämt sig för att en general ska vara precis som tidigare generaler.
Det förvånar mig att personerna i kommittén saknar den insikten.
05 december 2009 20:52 (Anmäl kommentar)
Miranda - kul! Vad baserar du det på? Erik har hunnit med engagemang i flera olika studentorganisationer vilket helt säkert är varför han blivit vald, och inte för att han passar in i någon mall. Det många inte verkar fatta är hur många timmar som gått åt i kommittén för att diskutera vem generalen ska bli och hur man framstår beroende på vem som väljs. Det här gänget har jobbat ihop i drygt ett år och vet säkerligen vem som är bäst lämpad att leda dem och alla andra karnevalister.
06 december 2009 18:33 (Anmäl kommentar)
Trist att karnevalen inte är mer i framkant än så här. Jag hade verkligen sett fram emot att bli karnevalist men hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte stå för att arbeta för en sån här organisation gratis när vi arbetar hårt för att det ska bli så jämställt och rättvist som möjligt på arbetsplatserna.
09 december 2009 0:28 (Anmäl kommentar)
Ramlösa>>
För jämställt hade det varit om man kvoterat en kvinna till generalsposten? Hur tänkte du nu?
Jag känner inte Erik, men jag är övertygad om att kommittén gjort ett väl genomtänkt val. Bara synd att folk som gärna vill säga sig förespråka jämställdhet är de främsta förespråkarna för sexism och diskriminering.