I dagarna offentliggjordes den officiella affischen för Lundakarnevalen 2026. Lundagårds Tova Lundin Mylläri var på plats för att ta del av avslöjandet.
Affischen för Lundakarnevalen 2026 har presenterats och årets avslöjande bjöd på betydligt mer än bara färg och form. Med humor, oväntade inslag och en rejäl dos självdistans visade karnevalskommittén att tradition går att blanda med spännande nya inslag. ”“Affischen sätter ju hela viben” hör jag någon säga i publiken – om detta stämmer så kan man med säkerhet säga att Lundakarnevalen 2026 kommer bli något alldeles extra.
Inför en entusiastisk publik inleder Edvin Simonsson med att hälsa alla välkomna, tacka för engagemanget och börjar sedan prata om hur affischsläppet är i desperat behov av ett ansiktslyft.
– Ett affisch-släpp, vad är det? Lite figurer och färg på ett papper, det funkar inte längre! 2022 is calling, det är dags att vara nytänkande, säger Edvin Simonsson.
Bakom honom döljs tre övertäckta föremål. I ett lekfullt inslag berättar Simonsson att han har tagit fram alternativa sätt att representera karnevalen.
– Vi behöver en skulptur. En karnevalskulptur för det celestiala, säger Edvin Simonsson
När skynket lyfts bort står där en toalett, pimpad med små stjärnor i glitter. Det hela mottogs inte särskilt bra av Anna Lindner, nöjeschef för karnevalen, som snabbt kliver upp på scen. Istället föreslås en ljudidentitet likt den som Malmö stad gjort.
– Tänk nytt! Malmö skapade en ljudidentitet som var ett väldigt lyckat projekt. Jag har skapat en egen ljudidentitet, en karneval-ljudidentitet, säger Edvin Simonsson.
Ljudidentiteten är en salig blandning av brandlarm, prutt-ljud och skratt. Det hela verkar tas emot väl av publiken, men det övertygar inte nöjeschefen.
Till sist gör Hugo Widell, general för Lundakarnevalen, entré för att avrunda tillställningen. Tillsammans drar de tre av skynket och presenterar affischen.
– Det är just den här affischen som ni kommer att vara väldigt väldigt trötta på om ungefär ett år, skämtar Hugo Widell.
När Lundagård kontaktar kommunikationschef Tora Paulsson berättar hon om den traditionsenliga affisch-tävlingen.
– Vi brukar utlysa en tävling varje karneval. I år fick vi cirka 90 bidrag. Sen sållade vi bland många bra bidrag och landade till slut på denna av Jonas Elding, berättar Tora Paulsson.
Affischen är designad av Jonas Elding och föreställer två små figurer som faller ur ett UFO format som en studentmössa. Årets affischsläpp visar att även de mest etablerade traditionerna kan få en nyskapande inramning.
