God bråd Död, pistoler och kloner

- in Kultur & Nöje

Max Andersson:

Döden. Galago förlag.

När Dödens tjänst blir indragen, börjar han jobba på dagis istället. Där gör han

succé genom att återuppliva zombiekaniner till barnen. Men sedan träffar han

Candy, som just har skjutit ihjäl sin ex-makes våldsamme klon, som egentligen är

en muterad pormask. Tillsammans med dagisbarnen ger de sig ut på en hisnande

grotesk Bonnie-och-Clyde-flykt undan polisen och ex-makens kloner.

Max Andersson vore inte Max Andersson om inte den splatter som hans expressiva,

svarta serier stiliserar skulle präglas av en gripande melankoli och en

genomträngande gullighet.

 

Pistolen Johnny, som skjuter sin flickvän i ögat av misstag, och Bilpojken, som

planterar kött-träd i sina föräldrars gravar i källaren, är hjälplösa, utsatta

och hänsynslösa små barn. Samtidigt vill de älska och bli älskade, men deras

inre destruktivitet smyger sig fram på överraskande sätt – en karaktärs lungor

gör blodigt uppror mot hans beslut att sluta röka, och Pistolen Johnnys avskurna

kropp löper amok med rakkniven.

Max Andersson är en av Sveriges mest kända serietecknare utomlands. Hans album

har getts ut i bland annat USA, Tyskland, Frankrike, Finland, Serbien och Japan.

I hemlandet är han mest känd genom undergroundserietidningen Galago, där han

regelbundet varit publicerad sedan 1995.

Han har även gjort sju kortfilmer och utställningar jorden runt, det senaste i

december 2002 i ex-Jugoslavien om serien ”Bosnian Flat Dog” tillsammans med Lars

Sjunnesson. Bland utställningsföremålen ingick en upptinad general Tito i

naturlig storlek, komplett med uniform men med ena foten avgnagd, en makaber

figur som var ett stående inslag i serien.

 

Albumet Döden är en samling serier som tidigare inte getts ut i albumformat i

Sverige. Boken är tilltalande utformad med vitt kartongomslag med två ovala hål

– Dödens oskyldigt förvånade ansikte.

Max Anderssons Död är en liten snäll skelettfigur med fluga och shorts. I livet

känner han sig minst lika borttappad som alla andra karaktärer i boken.

Och det kanske är den enda sensmoral som man kan utläsa av de makabra och

samtidigt sorgsna små berättelserna – att livet och de levande skapar så många

burleska fasor att döden själv ter sig ganska harmlös i jämförelse.

Strunt i budskapet, Döden är framför allt en grafisk och estetisk upplevelse,

där Anderssons mardrömslika uppfinningsrikedom får fritt utlopp.