Kraftiga neddragningar på CSN

- in Nyheter
@Lundagård

Höstens stora besparingar på CSN resulterar i att Malmökontoret läggs ner. Sju

nya tjänster på kontoret i Lund och utbyggd telefonservice ska kompensera

besparingen.

CSN ska spara 150 miljoner kronor fram till 2005. Anledningen är de stora

investeringar som gjorts de senaste åren i samband med millennieskiftet och det

nya studiestödssystemet. Investeringarna finansierades med stora lån och det är

ironiskt nog för att klara av amorteringarna och räntorna som svångremmen nu

måste dras åt.

MEN CSN:S generaldirektör Björn Martinsson vill lugna studenterna.

– Vår ambition är att våra låntagare inte ska märka av besparingarna alls, säger

han.

De 150 miljonerna motsvarar 150-170 årstjänster, det vill säga mer en var tionde

tjänst och personalneddragningar kommer att bli nödvändiga.

– Det är klart att på de ställen där vi idag har kontor kommer det lokalt märkas

en försämring, säger han.

Efter ett beslut i oktober stängdes kontoren i Malmö och Kristianstad med

omedelbar verkan med följden att ett trettiotal jobb försvann. CSN i Lund kommer

däremot att få sju extra tjänster.

Regionchefen på CSN, Louise Moser, anser inte att det finns någon anledning för

studenterna i regionen att oroa sig för sämre service.

– Det kommer satsas mer resurser på telefonservicen så vi kommer alltid att

finnas i telefon. I det stora hela så är telefonservicen mer demokratisk

eftersom den till skillnad från kontoren når alla studenter.

EFTER BESKEDET OM besparingarna har SFS, Sveriges förenade studentkårer,

varit i kontakt med CSN för att försäkra sig om att inga studenter ska bli

lidande.

– På SFS resonerar vi som så att om nu CSN på ett bra sätt kan effektivisera sin

verksamhet så är det ingenting som vi lägger oss i, säger viceordförande

Per-Anders Strandberg.

– Däremot är det naturligtvis allvarligt om det börjar drabba studenterna i form

av långa handläggningstider och telefonköer.

Efter beslutet om neddragningen har frågan väckts om CSN återigen riskerar att

skjuta sitt förtroende i sank. CSN:s dåliga service har i det närmaste varit en

följetång – fram till förra året när nämnden för för första gången på åratal

nådde upp til sina mål.

Generaldirektör Björn Mårtensson avfärdar farhågorna.

– Jag tror inte att det leder till att folk inte studerar om vi missköter

administrationen. Däremot har vi ett ansvar att se till att studenterna inte får

en dålig start på studierna på grund av besvär med CSN.

Per-Anders Strandberg är inte lika övertygad.

– Redan idag har de stora lånen en avskräckande effekt, särskilt hos personer

med en icke-akademisk bakgrund. Vet man dessutom att CSN har problem så verkar

väl det ännu mer avskräckande.