Ohyrans grepp över AFB-områdena

- in Nyheter, Studentliv

Vägglössen sprider sig i Sverige. För tillfället pågår sanering av tjugo lägenheter i Lund och värst är det på Kämnärsrätten. De boende får ingen ersättning från AFB vilket hyresgästsföreningen anser är fel.

I Lund behandlas för tillfället tjugo lägenheter och värst drabbat är Kämnärsrätten. Men även nationellt är spridningen omfattande i svenska studentboenden. De senaste åren har 85 procent av studentboendena i Sverige haft problem med ohyra.

– Vi har konstant cirka tjugo ärenden runt om i Lund, och vi har haft det sedan i maj, säger Sofia Högström på AF-bostäder, AFB.

Spridningen i Lund är enligt Sofia Högström ännu inte speciellt omfattande. Men alla boenden förutom Tomegapsgården, Studentlyckan, Gyllenholm och Magasinet har drabbats sedan i maj.

– Vi har en bra rutin och kommer igång med saneringen så snabbt som möjligt. Tyvärr är det ju inte alla som anmäler att de har vägglös då de kanske tycker att det är pinsamt. Därför kan man nog utgå ifrån att det finns ett mörkertal, säger Sofia Högström.

Måste anmäla

Enligt lagen måste en boende som upptäcker att han har vägglöss anmäla detta till hyresvärden. Om inte annat kan hyresvärden kräva ersättning från den boende. AFB har än så länge haft överseende med detta och inte krävt något från de som inte anmält. Däremot har AFB inte heller erbjudit ersättning till de studenter som drabbat av vägglöss och anmält i tid.

Hyresgästföreningen menar att detta är fel. De anser att de studenter som drabbats av vägglöss ska bli kompenserade för besväret.

– Vägglöss räknas som en brist i hyresrätten, så fungerar det generellt i andra hyresrätter. Är det en brist så ska den åtgärdas av hyresvärden och gästen ska kompenseras med en skälig hyresreduktion, förklarar Andreas Persson, jurist för Hyresgästsföreningen.

Har stöd i sitt agerande

Den policy som AFB driver kommer delvis från branschorganisationen Studenbostadsföretagen, och deras generalsekreterare Martin Johansson menar att de har stöd för sitt agerande.

– I våras hade vi en stor konferens där våra medlemmar kom överens om ett bra sätt att behandla vägglussituationen, säger Martin Johansson och fortsätter:

– Det varierar fortfarande lite mellan de olika företagen men de största erbjuder ingen ersättning.

Martin Johansson berättar att Stiftelsen Stockholms studentbostäder, SSSB,  prövade ifall det var juridiskt tillåtet att inte erbjuda studenterna ersättning och fick godkänt.

– Vi prövar varje fall individuellt, säger Karin Strömberg Ekström på SSSB boservice och fortsätter:

– Om hyresvärden inte har skött sitt jobb eller inte agerat snabbt nog har den boende rätt till ersättning och i de fallen har vi betalat. Men så länge vi sköter saneringen ordentligt har vi ingen skyldighet att erbjuda kompensation.

SSSB har haft flera fall där studenter krävt hyresreduktion och drivit ärendet till tingsrätt. Vid alla tillfällen har tingsrätten dömt att ingen ersättning måste betalas.

– Att som boende driva en ersättningsfråga är svårt, säger Sofia Högström och fortsätter:

– Det är en komplicerad process och det är ganska lite pengar man i så fall vinner.