"Studenter måste få tycka till om spårvägen"

- in Debatt
@Lundagård

Vet du om att det planeras en spårväg i Lund? Den frågan skulle nog många studenter svara nej på om de blev tillfrågade. Då är det inte konstigt att studenter­nas röster inte hörs i debatt­ en om spårvägen. Det skriver Emma Berginger och Erik Wallén i en debattartikel.

De flesta studenter vi pratat med tycker att en förbättring av kollek­tivtrafiken i Lund genom en spår­vägssatsning är en bra idé. Planen är att de första spåren ska gå från stationen via universitetssjukhu­set och LTH, förbi Ideon och se­ dan upp mot den nya stadsdelen Brunnshög och forskningsanläggningarna Max IV och ESS. Med andra ord är det många studenters dagliga pendlingsväg som berörs. En spårvagn har betydligt bättre kapacitet än en buss och dessutom är den energieffektiv och klimat­vänlig då den körs på el. Lunds kommun köper bara grön el.

De politiska partierna i Lund är överens om nödvändigheten av en spårvägssatsning. Läser man däre­mot Sydsvenskans insändarsidor får man en annan bild. Spårvägs­motståndarna, som företräds av äldre män, skriver många kritiska insändare där de försöker få spår­vagnen att framstå som gammal­dags och otidsenlig.

De har missat att spårvagnen har utvecklats till ett modernt och bekvämt kollektivtrafikslag som utgör ett bra alternativ i städer som är för små för att tunnelbana ska kunna vara aktuellt, men där man ändå behöver hög kapacitet i kol­lektivtrafiken.

Ett av spårvagnsmotståndarnas argument är att spårvagnen saknar flexibilitet. Visst är det sant att det inte är lika lätt att lägga nya spår som att ändra dragningen på en busslinje, men just detta är faktiskt en av spårvägens styrkor. Alla vet var spårvagnen kommer att gå och stanna under en lång tid framöver, och därför vågar företag och han­del etablera sig utmed spårvägen.

Ironiskt nog finns det en tendens hos många spårvägsmotståndare att vilja vänta på ett nytt, häftigt och världsunikt kollektivtrafikslag som ska kunna matcha den progressiva universitetsstaden Lund. Men som bekant har inga framsteg någonsin gjorts genom att vänta på bättre tider eller lösningar.

Vi tycker att studenternas röst i spårvägsfrågan måste komma fram. Med 47 000 studenter vid universitetet är det en självklarhet att studenterna är en betydande del av människorna som rör sig i Lund. Ett argument som används emot att lyssna på studenternas åsikter om Lunds långsiktiga utveckling är att många av dem bor en relativt kort tid i staden.

De positiva effekter en spårvägsetablering leder till i dag tror vi är tillräckligt långsiktiga för att tjäna staden lika väl om 50 år, oavsett vilka nya tekniska lösningar som då utvecklats. Det ingrepp på stadsbilden en spårväg innebär är dessutom ett fysiskt erkännande av studenterna som viktig del av Lund, då väldigt få studenter i dag har en bil.

Vi hoppas och tror att studenter, oavsett om de har för avsikt att stanna i Lund efter sina studier eller inte, är intresserade av och vill påverka Lunds utveckling. Är dagens studenter positivt inställda till förbättrad kollektivtrafik med hjälp av spårvagn är sannolikheten stor att även morgondagens studenter skulle uppskatta denna satsning. Såväl Lunds kommun som etablerad nyhetsmedia borde i större utsträckning beakta studentperspektivet i spårvägsfrågan.

 

Emma Berginger, partiföreträdare Miljöpartiet i Lunds kommun

Erik Wallén, trafikingenjörs- och samhällsplaneringsstudent Lunds Tekniska Högskola och Lunds universitet.