Repurposing Material for Art: A-sektionen tar över konstgalleri

- in Kultur, Kultur & Nöje

I morgon, 12 maj, invigs utställningen Repurposing Material For Art av A-sektionens inspirationsutskott på Nordic Art Agency i Malmö. Lundagård har följt arbetsprocessen och mött studenterna bakom det återvinninsinspirerade konstprojektet.

– Det är en jättelång historia, skulle jag säga. Det började våren 2022 och har säkert legat och kokat under ytan innan dess.

Emilia Poole Jönsson är en
av projektledarna från insPu.
Foto: Johanna Nilsson

Emilia Poole Jönsson, student på arkitekturprogrammet andra år, sitter med oss en fredag i slutet av februari på ett av A-sektionen vid LTH:s stora grupprum. Hon är en av projektledarna för insPu (inspirationsutskottet). Utskottet är ett studentdrivet initiativ för både arkitektur- och industridesign studenter och har nyligen börjat bygga upp en konstutställning. 

Konstutställningens tema är “återbruk”. Projektet, som blev döpt Repurposing Material For Art, visar 11 olika installationer där olika studenter återanvänder olika objekt för att visa hur man kan nå hållbarhet i arkitektur och design. Utställningen ska presenteras på Nordic Art Agency i Malmö i morgon den 12:e maj men när vi först träffar studenterna som driver projektet är det bara ett av deras första möten. 

– Jag valde att söka till arkitektlinjen just för att jag ser den som ett väldigt tvärvetenskapligt ämne.Och så började jag på arkitekturlinje. Jag tycker att det är jättekul och spännande men jag kände att den här superfina mångfalden kanske inte alltid reflekterar sig i kurserna på ett strukturerat sätt, berättar Emilia Poole Jönsson. 

Edwin Svensson från industriell
design svetsar.
Foto: Johanna Nilsson

Vårterminen 2022 satt Emilia Poole Jönsson i ett infomöte och frågade om det fanns möjligheten att samarbeta med andra institutioner för att få in mer perspektiv i utbildningen. Lärarna som var med svarade att de hade gärna velat det, men att det inte fanns tillräckligt med tid i schemat och en förändring av det slaget hade tagit väldigt långt att genomföra då Lunds universitet (LU) är en stor organisation. “Men om du vill göra det så får du göra det själv”, sa de i slutet. Och det gjorde hon med hjälp av Douglas Barkley, Sofie Gruvesäter, Sarah Camitz, Edwin Svensson och Matilda Widén, som är studenter inom både arkitektur- och industridesignprogrammet.

– Tanken var att det skulle vara som en plattform för både studenter på arkitektskolan och för de som läser på industridesign. Värt att säga är att sektionen, alltså A-sektionen, inkluderas av både A [arkitektur, reds. anm.] och ID [industriell design, reds. anm]. Som sektion är vi väldigt kopplade till varandra, vi delar nollningen och så där, men har inte delat några kurser. Jag vill också jobba lite mer med studenter från det här programmet för att jag tror vi har mycket att lära av varandra, förklarar Emilia Poole Jönsson.

Lundagård har följt arbetet
med utställningen sedan februari.
Foto: Johanna Nilsson

Emilia Poole Jönsson är osäker på om det har funnits något projekt likt insPu tidigare. Men hon har hört från en programledare vid A-sektionen att det tidigare ska ha funnits en ideell förening som fixade föreläsningar när programledaren läste programmet. Emilia Poole Jönsson berättar även att konstutställningen som de jobbar med numera kom spontant.

Emilia Poole Jönsson har känt Juliet Nilsson, ägaren av konstgalleriet Nordic Art Agency i Malmös Hansacompagniet, sedan barndomen, så när de började dra igång projektet tvivlade hon inte på att kontakta henne. Emilia Poole Jönsson frågade först om Juliet Nilsson kunde vara med på någon föreläsning eller bjuda in någon konstnär som kunde förklara sitt arbete för studenterna. Men Juliet Nilsson blev imponerad av projektet och valde att ge insPu chansen att göra en konstutställning.

När Lundagård möter studenterna andra gången är det redan slutet av mars, och projektet har utvecklats väldigt mycket. Varje grupp, som består av 1 till 4 studenter, visar sina egna tolkningar av temat. Vi får se allt från en utställning vars syfte är att reflektera över vår användning av pappersförpackningar till en collage om hur kriget i Ukraina påverkar miljön.  På den korta tiden som har gått sedan mötet i februari har de uppnått mycket: insPu är, som sagt, en ideell förening som drivs utanför skolan. 

– Vi har precis börjat vår kandidatkurs nu, berättar August Mårtensson, arkitektstudent, när Lundagård frågar honom och Anna Hulteman, också arkitektstudent, hur de hinner med plugget.

– Så det är ganska intensivt, men det känns kul ändå att göra någonting praktiskt. Det blir mycket sitta och tänka och rita på dagarna, så det är kul att få jobba med material, säger August Mårtensson.

Industridesignstudenterna Mira Andersson Krantz och
Daniel Nguyen skapar av återvunna sportutrustning.
Foto: Johanna Nilsson

Utställningens tema är väldigt bred vilket tillåter studenterna att leka med deras kreativitet och kunskaper. Lundagård fårse en stol byggd av gamla sportutrustning, som Mira Andersson Krantz och Daniel Nguyen, båda industridesignstudenter, skapat.

– Vi gick till Erikshjälpen och kollade vad det fanns för fina grejer där, för varför inte? berättar Daniel Nguyen.

– Det finns så mycket som slängs där, och som då blir gammalt, tillägger Mira Andersson Krantz.

Fördelar med sportutrustning är att det är ett stabilt material som kan återanvändas väldigt lätt och som man kan göra väldigt mycket med, förklarar studenterna.

Ytterligare några veckor går. Den 20 april får Lundagård möjligheten att besöka galleriet där konstutställningen kommer att visas, Nordic Art Agency. Galleriet ligger i mitten av köpcentrat Hansacompagniet. Utställningens position är väldigt strategisk: utställningsplatsen ligger precis framför en populär modekedja, vilket förhoppningsvis kommer att dra in mer publik.

Nordic Art Agencys ägare
Juliet Nilsson.
Foto: Sara Berntsson

I slutet av besöket får Lundagård möta galleriets ägare Juliet Nilsson, som ursprungligen är från London men har bott i Sverige sedan 2009. Hon jobbade tidigare i den kommersiella avledningen av ett konstgalleri i London och flyttade till Sverige när hon började jobba på ett projekt med Statens Museum for Kunst, som ligger i Köpenham.

– När projektet med Statens Museum for Kunst, år 2010, slutade stannade jag i Sverige med min make, som är svensk. Jag hade några privata kunder och bestämde mig ganska snabbt att jag ville grunda en konstbyrå i stället för att grunda enbart ett galleri då jag verkligen ville stötta konstnärerna i deras karriärer. Många internationella konstnärer har ingen representation i Skandinavien, säger Juliet Nilsson.

Hon stöttar numera också lokala konstnärer från Skåne.

Juliet Nilsson berättar att detta är första gången hon samarbetar med studenter på detta sätt, men att hon ser fram emot att se hur utställningen blir. Hon förklarar att hon blev inspirerad av allt som Emilia Poole Jönsson berättade om projektet och utbildningen och tänkte “hur kan jag hjälpa dessa studenter?”. Hon tycker att det är väldigt viktigt att unga artister får stöd från gallerierna, så hon tvivlade inte på att hjälpa insPu.

– Jag tror att de kommer att prestera. Jag tycker att de var väldigt ambitiösa med sina idéer och att detta är ett fantastiskt sätt för dem att ta in det som de lär sig i deras utbildning, säger Juliet Nilsson när vi frågar henne om sina förväntningar om utställningen och morgondagens vernissage.

Mer om Repurposing Material for Art

+

Visas: 12 maj–7 juli på Nordic Art Agency i Hansacompagniet, Malmö

Vernissage: 12 maj, 17:00–19:00

Läs mer om utställningen här