Att handskas med juryn

- in Kursen

För en musiker kan en fast blick och positiva tankar vara skillnad­en mellan ett jobb eller inte.

På Malmö musikhögskola finns kursen som ger tips på hur du presterar ditt bästa i pressade situationer.

– Varsågod, nästa!

Dörren öppnas försiktigt. En man stiger in, hälsar försiktigt och går med ett spänt leende in i den stora, något ödsliga, musik­salen. Juryns blickar granskar vartenda steg han tar.

– Hej, vem är du?

– David Sehm.

– Vad ska du sjunga?

– Jag tänkte sjunga ”It’s hard to speak my heart”, från Parade.

– Okej, varsågod.

David Sehm går fram till den stora flygeln och lämnar över noterna till pianisten Laszlo Horvath. Sedan ställer han sig mitt i rummet, sluter ögonen, tar ett djupt andetag och börjar sjunga.

På Malmö musikhögskola finns kursen scennärvaro/auditionträning  som är till för att ge studenterna tips på vad man ska tänka på när man sjunger eller spelar på en scen inför publik.

– Syftet är att hitta verktyg så att man kan bli trygg i en pressad situation och prestera sitt bästa. Att uppträda inför folk är ju syftet med det vi håller på med, säger kursledaren Elisabet Ljungar.

Fyra heldagar är de lektionstillfällen som bjuds. Hur de praktiska övningarna ser ut beror på studenternas individuella behov. Framför-  allt övas auditionsituationen, ett moment som de flesta musiker måste gå igenom när de söker jobb.

Elisabet Ljungar är utbildad regissör och har genom sitt arbete suttit i juryn vid många auditions. Enligt henne handlar det om att ge juryn en helhetsupplevelse. Det viktigaste är att komma väl förberedd, ha ett bra självförtroende och att gå in i en professionell roll.

– Då är det också lättare att hantera motgångar, om man inte tar det så personligt. Det är ett hårt liv att vara artist, säger Elisabet Ljungar.

Salen fylls med vacker sång. David Sehm jobbar som musikalartist, vilket märks, hans framförande är en blandning av både sång och teater. I den scen han spelar upp står han anklagad för att ha mördat ett barn och ska nu försvara sig i en rättegång. Mannen är förtvivlad, arg och rädd – känslor som David Sehm nu försöker återge.

Elisabet Ljungar lyssnar koncentrerat, avbryter honom ibland och ger råd om hur han kan skapa ögonkontakt eller hur ord kan betonas för att ge en viss effekt.

– Det ligger otroligt mycket jobb bakom en audition, säger hon och vänder sig till gruppen.

Varje student får en dryg timme av individuell träning på musikstycken de själva har valt. Samtidigt sitter de andra med och tar del av den feedback som delas ut.

– Man lär sig jättemycket genom att se när andra får hjälp. Man hinner inte ta in allt när man själv står på scenen, säger sångerskan Caroline Johansson och fortsätter:

– Jag bygger upp en repertoar på fem-sex låtar. Sen när jag söker jobb kan jag använda den låt som passar bäst.

För många i musikbranschen är just en lyckad audition vägen till ett jobb, men trots det tränar man sällan på just den biten.

– Det kan vara nervöst. Det är ofta svårt att veta om man gör rätt. Man får sällan tillfälle att fråga hur man uppfattas, säger David Sehm.

Ytterligare en helg återstår för David Sehm att finslipa på detaljer. Armrörelser ska koordineras, självförtroendet vässas och varje ord i sången vägas en extra gång. Därefter är han redo att möta blicken från vilken jury som helst.