Febrig LA-dröm snubblar på målsnöret

- in Recension

I "Demon Time" leder Kristoffer Viita läsaren genom ett Los Angeles fyllt av sexköp, droger och neonfärgade plastvapen, men finns det något bortom den chockerande ytan? Hedda Älveby läser en debutroman som inte helt levererar vad den lovar.

Det är som att jag smygläser en harlequinroman när jag slår mig ner med Kristoffer Viitas nya roman Demon Time. Jag läser den på tåget och ser jag till att hålla texten nära kroppen, jag blir generad av att läsa om fitta och SS-porr. 

I romanen möter vi Alexander – frilansfotografen från Norrbotten som har bytt ut den tradiga tillvaron i Stockholm mot en flashigare i Los Angeles. I den laglösa staden träffar han Nancy. De inleder en relation som snart blir mer och mer affärsmässig. Nancy står modell medan Alexander fotar, sköter deras OnlyFans-konto och chattar med äldre män. 

Demon time har ställts mot de senaste årens ”tinder- och ghostingromaner” sedan den kom ut, men jag har svårt att föreställa mig att den på samma sätt som exempelvis Amanda Romares Halva Malmö består av killar som dumpat mig skulle kunna bli den enda boken någon har hemma. Den arbetar inte med igenkänningshumor eller gemensamma upplevelser. Den arbetar med sagoelement. Alexander lever ut sin pojkdröm långt hemifrån och berättar raljerande om Sverige. 

I sitt nya liv på andra sidan havet får han ge sin flickvän ecstasy så hon orkar dansa ett par timmar längre på strippklubben ”Panteras Pussy Palace”. Klubben har  inget alkoholtillstånd men drar till sig besökare genom att tillåta ”full nude”.  Han röker cigarrer i fina villor efter att ha utrustat Nancy med en elpistol och skjutsat henne till ett jobb.

Texten rör sig genom den riviga pojkdrömmen fylld till bredden med sex, droger och vapen, men blir raka motsatsen till något självutlämnande och självbiografiskt. Det finns trots detta en svårplacerad stämning av mandomsprov efter alla raljerande sidospår om dumma flickvänner och det tråkiga Stockholm. 

Demon time hade kunnat bli, och verkar vilja vara, en berättelse om kärleken i krisen, den fina gränsen mellan att tjäna pengar på att frivilligt objektifieras och att bli utnyttjad samt om ett härjat Amerika. Istället försvinner allt detta under tripprapporter och erotiska äventyr. En eggande trekant på ett sjaskigt motell här och en sista uppgörelse i Beverly Hills med ett limegrönt plastvapen där. Innan jag kommer över min genans har jag lite omtumlad nått sista sidan.