Malmö fylldes av film, musik och möten när Nordisk Panorama Film Festival tog plats i staden. Från en gripande dokumentär om livsöden i Gaza, till ett porträtt av en fotoaffär på Bergsgatan visade festivalen att berättelser binder oss samman oavsett var vi kommer ifrån.
Detta är en recension. Skribenten svarar själv för åsikter i texten.
På flera platser runt om i Malmö ägde Nordisk Panorama Film Festival rum mellan 18-23 september. Den årligt återkommande festivalen har pågått sedan 2013 och arrangeras med stöd av bland annat Region Skåne. Där visas kortfilmer och dokumentärer från de nordiska länderna med berättelser från hela världen. Programmet har dessutom innehållit en kväll med visning av finska musikvideor, pub-crawl med bioskärm på cykel och en kärleksfest.

Film Festival. Foto: Laura Lyall
Folkman
En av filmerna som visats under festivalen är Yalla Parkour, en dokumentär som tar avstamp i Gaza och en gemenskap bestående av unga män som utövar parkour. Mitt i det som kallats världens största fängelse finns en grupp som blivit proffs på att kontrollera sina kroppar när allt annat är ovisst. Ahmed, en av filmens huvudpersoner, är med i salongen och besvarar frågor om filmen efteråt. På frågan om vad han önskar att vi tar med oss från filmen svarar han att man ska komma ihåg människan. Vi är alla människor och mer lika än olika. Det fångar festivalens huvudtanke.
Med den cyniska insikten att de som behöver den påminnelsen allra mest inte befinner sig på filmfestivalen i Malmö, vänds blicken mot Hypnos på Norra Grängesbergsgatan. Där kan man kliva in och bli hypnotiserad för en kväll. En DJ vid namn NOS slår sig ned i skräddarställning på scenen och projicerar analog film på en duk. Rummet blir blått, grönt och lila och duken fylls med cirklar som rör sig i takt till ljuden från synten han placerat bredvid sig. Det kan låta som svår kultur, men medtagna burkar som knäpps upp i biosalongen skapar en atmosfär av att befinna sig hemma hos en lite udda släkting.
Någonting som var mer tillgängligt för alla var visningar av två dokumentärfilmer på Malmö Stadsarkiv. Lennart som driver Fotoaffären på Bergsgatan i Malmö, och som den ena kortfilmen handlar om, är lika delar tjurig som underbar. Kortfilmerna visades fram till festivalens sista dag och samtalen med kunder över en räkmacka i Fotoaffären är nästintill obligatoriska att ta del av. Efter filmen vill jag helst småjogga till butiken för att köpa en analog kamera och bli kärleksfullt uppläxad av Lennart. Bakom Enkla Ting, som också visas, porträtterar en kvinna genom en lägenhet fylld med objekt hon samlat på sig. Om det finns en enda droppe sentimentalitet i er kommer filmerna att uppskattas.
Alla filmfestival-upplevelser avslutas på något sätt. I detta fall med en samling kortfilmer på biograf Panora samt halsfluss. Kortfilmerna har allt ifrån en rörande berättelse om en pojke som bor på Grönland och älskar sin hund, till en mask som får mannen den parasiterar på att nynna “Cotton Eye Joe” ända in i galenskapen. Halsflussen lämnas okommenterad men troligtvis påverkar det egna måendet hur film upplevs.
Nordisk Panorama är ett forum för samarbete och historier avvikande från det man möter i vardagen. Eller precis som det man möts av i vardagen, fast presenterat på ett nytt sätt genom andra ögon. Oavsett vilket slags liv man lever i Lund är sannolikheten låg att man under samma dygn skulle möta alla de livsöden som går att ta del av på film. Jag ser redan nu fram emot vad Malmö och Nordisk Panorama har att erbjuda nästa år.
