Trafikverket vill bygga ut järnvägen mellan Hässleholm och Lund. Bygget väntas dock påverka stadsmiljön under lång tid framöver.
Lunds kommun skriver på sin webbplats att satsningen på järnvägen kommer att minska förseningarna men också förändra stadsbilden under lång tid. De betonar dock att de vill värna Lunds stadsmiljö.
– En utbyggnad är nödvändig för större kapacitet med fler avgångar och högre driftsäkerhet, säger Karin Hammarlund, infrastrukturstrateg på samhällsbyggnadsförvaltningen på Lunds kommun. Samtidigt betonar hon att det är kommunens uppdrag att bevaka stadsmiljön och se till att utvecklingen sker på ett hållbart sätt.
Projektet väntas kosta cirka 28 miljarder kronor i 2021 års prisnivå, enligt Trafikverkets hemsida.
Det dröjer dock innan byggandet drar igång. Enligt Trafikverket är det inte aktuellt att börja bygga förrän efter 2034, och det är optimistiskt räknat. I nutid är tanken att Lunds kommun ska kopplas in i arbetet och har då en viktig roll som lokalt förankrad aktör.
– Trafikverket samarbetar med Lunds kommun då vi som kommun har mycket lokal kunskap om platsen, men det är Trafikverket som driver arbetet. Kommunens roll är att företräda invånarna och arbeta för en hållbar stadsutveckling, bättre kollektivtrafik och att skydda kultur- och naturvärden, förklarar Karin Hammarlund.
De nya spåren planeras att byggas i markplan likt de nuvarande två. Det betyder att hus i centrala Lund kommer att behöva rivas, vilket skapar oro bland boende i området.
– Spår i markplan ställer exceptionellt stora krav på hur en järnvägsanläggning utformas. Värnande av kulturmiljön, läkning av stadens båda sidor och utveckling av stationsmiljöerna behöver löpa som en röd tråd genom hela processen, säger Karin Hammarlund.
Det lokala partiet Förnyalund är för mer järnvägstrafik, men inte de nuvarande planerna.
– Vi är positivt inställda till mer järnvägstrafik i Sverige, men inte till fyra spår på markplan genom Lunds stadskärna. Det skulle innebära en fördubbling av trafiken, med tåg som passerar varannan minut dygnet runt. Det skulle leda till mer buller, luftföroreningar och risker kopplade till godstrafiken, och dessutom hota kulturhistoriskt värdefull bebyggelse i stadens centrum, säger Ann Tångmark, vice ordförande i Förnyalund.
Planerna har väckt motstånd från Lundabor. Det finns en önskan att lägga spåren under jord för att undvika en alltför stor förändring av stadsbilden. Förslaget har dock avfärdats av Trafikverket, rapporterar Sydsvenskan. Samtidigt kräver Förnyalund att stadens invånare ska få rösta i frågan. Eftersom beslutet kommer från regeringen är det svårt för Lundabor att påverka vad som händer, men ett tydligt resultat i en folkomröstning skulle kunna göra skillnad.
– Vi håller på att samla in namn för att kräva en folkomröstning. Lundaborna måste få säga sitt innan det är för sent. När grävskoporna står där om några år går det inte att backa, meddelar Ann Tångmark.
Nästa steg i processen är en lokaliseringsutredning. Syftet är att komma fram till hur järnvägen kan placeras utan att störa omgivningen för mycket. Utredningen planeras att pågå mellan 2026 och 2029 och är en del av Trafikverkets långsiktiga projekt. De faktiska spåren beräknas vara på plats först 2040.