Vad är du på jakt efter?

- in Ledare

Att agera i studenternas tjänst är något annat än att vara föreningarnas reklambyrå. Det skriver Lundagårds redaktör Amanda Barratt i ledaren till nummer 7 2025.

Alla är vi på jakt efter något, oavsett om det är högskolepoäng, pengar, skönhet, möjligheter eller kärlek. Inte minst är vi på Lundagård ständigt på jakt. Vi är på jakt efter nyheter, gräv och missförhållanden som gömmer sig i Lunds studentliv. Oavsett om det gäller universitetet, kårerna, föreningarna eller nationerna så letar vi efter det som andra missar.

Men det är en jakt som blir allt svårare, för samtidigt som vi jagar scoop jagar andra inflytande.

Våra önskemål om presspass möts ofta av motkrav, våra intervjuer av ändringar i citat. Ännu oftare får vi mejl från organisationer som inte förstår varför de behöver betala för en annonsplats i tidningen, eller från företag som vill att vi ska maskera reklam som nyheter. Inte minst får vi höra att Lundagård gör dålig reklam för Lund: Att vi river ner det studentliv som alla andra försöker bygga upp.

Reklambladsmentaliteten omringar oss från alla håll och kanter.

Det här förhållningssättet är svårt för oss att bemöta. Paradoxalt har reklam en nödvändig plats i tidningsbranschen – titta bara här på sidan mitt emot. Annonserna du ser där drar in pengar som är livsviktiga för att finansiera oberoende journalistiskt arbete. Men Lundagård är inte ett reklamblad, och det är skillnad på reklam och reklam. Det journalistiska oberoendet försvinner sekunden som pressbiljetter och intervjuer accepteras i utbyte mot krav på innehåll, publiceringsdatum eller en shout-out i en publicering.

Framför allt hindrar reklambladsmentaliteten det journalistiska arbetet. Det är svårt att granska när föreningarna vi söker vänder sig bort i tron om att vi vill riva ner det de har byggt upp. När organisationerna som studentlivet består av tycker att Lundagård borde prioritera image över gräv och nyheter. Det är hämmande och tidskrävande att behöva argumentera om varför vi kommer att behålla sanningsenliga citat.

Lundagårds löfte är att agera ”i studenternas tjänst” – något som lätt missuppfattas när fokuset ligger på reklam. Det betyder inte att studentföreningar bör få gratis annonser eller att vi borde måla upp en positiv bild av studentvärlden. Det betyder att vi värnar om studenternas rätt att veta vad som pågår, oavsett vad.

Vi vet vad vi är på jakt efter – sanningen. Du som läsare kan vara lugn: Vi kommer aldrig böja oss för krav på innehåll i artiklar. Vi kommer aldrig åsidosätta journalistiska principer för att lyfta en förfinad bild av Lund och dess studentliv.

För jakten på sanning leder ingenstans om oberoendet offras längs vägen.

Texten publicerades först i Lundagård #7 2025.