Delade meningar om rätten till ostbutikernas ursprung

- in Nyheter, Reportage

Vem får egentligen hävda rätten till ostfamiljen Bengtsons historia? Frågan har gett upphov till en långdragen tvist som resulterat i en anmälan om varumärkesintrång.

När franchisekedjan Bengtsons ost öppnade upp i Nova i november så blossade en mångårig tvist med ostbutiken Ostabengtson upp igen, något som Sydsvenskan var först att rapportera om. Bengtsons ost finns i bland annat Stockholm och Helsingborg och marknadsför öppningen i Nova på Facebook:

”Vi är stolta att meddela att Bengtsons Ost återigen är tillbaka i Lund, staden där allt började år 1951” skriver butiken på Facebook.

Sandra Bengtson på Ostabengtson kallar utspelet på sin personliga Facebooksida för falsk marknadsföring och ett ”utnyttjande av vår familjs historia”.

Hon äger Ostabengtson på Stora Gråbrödersgatan 4 i Lund. Ostabengtson ligger ett stenkast bort från den ursprungliga Bengtsons ost på Klostergatan som hennes farföräldrar Inge och Thure Bengtsson öppnade 1951.

Farföräldrarnas verksamhet på Klostergatan utökades successivt med fler enheter: En grossistfirma på Öresundsvägen i Lund, en filial i Malmö och senare en butik i Helsingborg. Helsingborgsbutiken såldes så småningom till en osthandlare utanför familjen. Sandra Bengtsons företag går nu under namnet Ostabengtson sedan några år tillbaka.

Köparen av Bengtsons ost var Livija Taninger, mor till Ludvig Taninger som tagit över franchisekedjan idag. Det är han som anmält Ostabengtsons Facebooksida för varumärkesintrång.

– Han anmäler alltså Ostabengtson för varumärkesintrång på grund av att jag delar en identitet med direkta rötter till min farmor och farfars butik på Klostergatan, berättar Sandra Bengtson. 

Anmälningen har lett till att Ostabengtssons Facebooksida nu är nedstängd.

–  Att vi inte får lov att berätta vårt ursprung och historia för att en annan har köpt namnet och driver en franchise, det känns inte okej för mig. Att anmäla oss är i högsta grad att tysta ner någon, fortsätter hon.

Fredrik Bengtson, sonson till grundarna och tidigare ägare av familjeföretaget, uppger i Sydsvenskan att försäljningen avsåg grossistfirman på Öresundsvägen och inte den ursprungliga butiken på Klostergatan. Det finns dock inga bevis som varken talar för eller emot att butiken på Klostergatan ingick i köpet av Bengtsons ost.

Sandra Bengtson påpekar att nedstängningen av Facebooksidan skapar olika förutsättningar för butikerna.

Sandra Bengtsson driver Ostabengtsson.
Foto: Julia Kingham

– Att vår sociala plattform är borta påverkar hela vår julförsäljning, medan Bengtsons Ost AB kan pumpa ut massa marknadsföring flera gånger om dagen. Det känns ju strategiskt kan jag tycka, säger Sandra Bengtson.

Bengtsons ost har under de senaste åren också registrerat varumärken som ”Bengtsons special” och ”Bengtsons slanka”, ostsorter som tidigare varit en del av sortimentet på Ostabengtson, detta rapporterar Sydsvenskan.

– För några år sedan när jag inte var i butiken var Ludvig här inne och tog foto för att registrera varumärket, berättar Sandra Bengtson för Lundagård.

Hon undrar varför Bengtsons Ost AB inte skapar sin egen identitet.

–  Man kan skapa en Bengtsons ost 2.0. Ludvigs föräldrar har ju också stått i ostbutik. Varför inte lyfta fram sin egen mamma som har stått bakom en ostbutik i så många år?

Sandra Bengtson lyfter även att kundresponsen varit fin och att hon inte vill ha något bråk.

– Kunderna har varit väldigt stöttande. Lundaborna är butikspatrioter, de värnar om gammal historia.

– Vi har ingen intuition av att trycka ner andra konkurrenter eller eliminera någon. Vi vill bara ha vår butik och vår historia, förklarar hon.

Nu äventyras varumärket även hos en tredje osthandlare – Osthuset som driver butik i Saluhallen och på Helgagården. Det handlar om sloganen ”Osthuset för gourmeter” som ingick när Lena Brandsten köpte Osthuset av Bertil Bengtson på Lilla torg i Malmö för cirka trettio år sedan.

– ”Osthuset” och ”Osthuset för gourmeter” gick med i köpet och det stod även på butiksskylten och överallt i butiken, berättar Lena Brandsten.

Nu har Ludvig Taninger på Bengtsons ost registrerat varumärket ”Osthuset för Gourmeter”. Lena Brandsten vill dock inte ge konflikten ytterligare uppmärksamhet::

– Vi har beslutat att vi släpper sloganen. Det viktigaste är att vi jobbar med att förstärka butiken och att berätta för våra kunder att vi är Osthuset, menar Lena Brandsten. Hon uppger dock att företaget har hyrt in en advokat.

Det hör till vanligheterna att kunderna på butiken i Saluhallen fortfarande tror att Osthuset är Bengtsons ost, trots att Osthuset funnits i Saluhallen i trettio år. 

Jag tycker att det är bra att det här har hänt, så att det förtydligar för kunden i Lund vem som är vad. Att det är tre separata enheter som står på egna ben yrkesmässigt.

– Det här är ju också bara bra för mig och Sandra. Det är ett enormt kundstöd, kunderna vill visa att de stöttar oss, säger Lena Brandsten.

Lena Brandsten beskriver det goda samarbetet med Ostabengtson.

– Vi har alltid haft en god relation med varandra. Vi stöttar ju Sandra Bengtson och tycker att situationen de hamnat i är beklaglig. För Osthuset i Saluhallen så är ju detta mer en parentes än vad det är för dem, säger Lena Brandsten.

 

Lundagård har sökt Bengtsons ost som valt att inte medverka.