Ny maskot ska locka studenter till universitetet

- in Nyheter
@Casper Danielsson

Lejonet Lunde är den nya maskot vid Lunds universitet som ska vara ansiktet utåt vid rekryteringen av studenter.

I kampen om nya studenter är alla medel tillåtna. Som ett led i det presenterade organisationen Rekrytering och marknadsföring vid Lunds universitet i dag sitt senaste tillskott: Lejonet Lunde.

Maskoten kommer att vara aktuell vid nationella rekryteringsmässor av nya studenter till universitetet och är alltså inte Lunds universitets officiella ansikte utåt. Eva Nilsson är kommunikatör vid universitetet och är en av personerna bakom nyrekryteringen.
– Vi hoppas att det ska bidra till en liten hajp på gymnasiemässorna. Maskoten ska finnas med lite då och då i Lunds universitets monter och lite under andra evenemang, säger hon.

Tror du att lejonet Lunde kan locka studenter till Lunds universitet?
– Vi har inga stora förhoppningar om att folk ska välja Lunds universitet bara för ett lejon, men vi tycker att det är en liten kul grej mot målgruppen, presumtiva studenter, som vi vänder oss emot.

Varför tror du att presumtiva studenter kan ta till sig lejonet Lunde?
– Vi har inte gjort någon vidare undersökning av detta, utan vi har pratat med de ambassadörer vi har på fakulteterna och de tycker att det är en kul idé, säger Eva Nilsson.

Maskot ger oseriöst intryck
Men den roliga idén är inte alla andra lika övertygade om. När den nya maskoten presenterades på en av universitets facebooksidor höjdes kritiska röster. Bland annat ifrågasattes huruvida lejonet Lunde bidrar med en seriös bild av Lunds universitet
.

Lunds universitets studentkårers ordförande Cecilia Skoug är inte övertygad om lejonet Lundes genomslagskraft.
– Det är en intressant marknadsföringsstrategi från universitetet, men vi kommer nog inte skaffa en egen maskot till Lus. Det tilltalar inte vår målgrupp, säger hon.

Men Eva Nilsson tycker att det bryter av det tunga akademiska med lite lundensisk humor.
– Det visar lite av lundaandan: Även om vi har alla dessa fina byggnader och bilder, ger det en liten touch av humor, säger hon.

Tycker du att det är värdigt för Lunds universitet?
– Det är en kul grej som vi kommer att ha i höst. Jag vill inte lägga någon värderingar i om det är värdigt – det handlar inte om det.

Vad handlar det om i stället?
– Att visa en liten touch av humor i vår seriösa monter på gymnasiemässorna, säger Eva Nilsson.

Kan bidra med en lättsam bild
Lejonet Lunde kommer att finnas på gymnasiemässor och eventuellt hälsningsgillet. I dräkten kommer en studentarvorderad person att finnas och enligt Eva Nilsson handlar det om ett fåtal tillfällen per termin.

Men det kan visa sig vara värt det. Kaj-Dac Tam är doktorand inom företagsekonomi med fokus på varumärken. Han säger att företeelsen av maskotar är ett vanligt grepp vid internationella universitet och tror att lejonet Lunde kan bidra till en mer okomplicerad bild av universitet.
– Akademin är väldigt seriös och detta kan ge ett lätsammare intryck. Det är lite lekfullt och lite glatt. Men det är viktigt hur det genomförs, eftersom det även kan ge ett oprofessionellt spontant intryck, säger han och fortsätter:
– Universitetets marknad och målgrupp är samtidigt inte små barn. Hur effektivt detta kan slå igenom vet jag inte riktigt, men jag tror ändå att det positiva överväger det negativa, säger Kaj-Dac Tam.