Urholkad studentvardag

- in Ledare
@Lundagård

LEDAREN

En väninna till mig har papper på att hon avslutat en 20-poängskurs på en humanistisk fakultet i Sverige. Hon fick VG på kursen, även på den sista

fempoängaren.

Problemet är bara att hon inte deltog i den delkursens undervisning, än mindre

tenterade den.

I sig självt är det en petitess. Väninnan får 20 poäng istället för 15,

universitetet uppfyller sin kvot och alla är nöjda. Men tänk om man skulle sätta

i system att släppa genom studenter lite lättare? Bättre statistik, mer anslag,

en lätt väg ut för en slö student?

I det här numret av Lundagård skriver vi om hur universitetet får pengar av

staten för att grundutbilda oss studenter: Inga studenter – inga pengar. Hälften

när vi börjar och hälften när vi slutar. Det är regeln.

En bra tanke, det är klart att anslag ska vara relaterade till hur universitetet

presterar. Men hur mäter man ”prestationer” i ett system där universitetet har

svårt att fylla platserna som utbildningsdepartementet ger i uppdrag? Där

högskolorna konkurrerar allt mer med varandra – och med allt mer idiotiska

tilltag?

Ta en rejäl titt på den jämförande tabellen med forskningsanslag, lärarantal och

anslag för fler studenter på sidan 10 i den här tidningen. Den talar sitt

tydliga språk: dagens utbildningssystem är utmjölkat efter år av budgetsanering,

utökade studieplatser och alldeles för litet tillskott av forskande

universitetslärare. Det är klart att det inte är en helt god ekvation.. Att

högskolorna inte klarar av den expansion och de nya utmaningar som det innebär

att “massifiera“ det svenska högskolesystemet i utbildningsdepartementets takt.

Idag misslyckas 2 av 3 lärosäten med att uppfylla statsmaktens

utbildningsuppdrag. Lunds universitet är ett av dem.

Ändå tilldelades Lunds universitet 17.6 extra miljoner i vårpropositionen. Det

är pengar för utbildningsplatser som andra högskolor inte lyckats fylla, som

Blekinge tekniska högskola eller Mitthögskolan. Det är alltså inte“nya“ pengar,

bara studieplatser som flyttas från en högskola till en annan.

Denna rokad från utbildningsdepartementets sida visar att man inte tar hänsyn

till det riktiga problemet: att vad vi först och främst behöver är mer pengar

som kan garantera en god, kvalitativ utbildning för alla nya studenter.

Den öppna högskolan är fantastisk, men vi ska inte förledas att tro att hägrande

miljoner i form av utökade studieplatser är en kvalitativ förbättring av

situationen.

Försöker statsmakten tvinga institutionena att hitta fler studenter i samma takt

som idag leder det bara till konkurrenshysteri mellan nya högskolor och gamla

universitet. Det leder till opportunistiska lärosäten som inte kan annat än att

erbjuda populära kurser och att rekrytera studenter till kurser som de

antagligen inte kommer slutföra – då har ju institutionerna i vilket fall rott

iland helårsstudent-pengen.

Passar sig inte statsmakten kan det uppstå en sitaution där min väninnas

incident inte bara är ett enstaka misstag utan en hemsk väg ut ur ett omöjligt

system.