Smutskastad av läraren

- in Nyheter

Tre dagar före kursstart var Anna plötsligt inte välkommen på sin utbildning.

I ett mejl till tre kollegor på avdelningen skrev läraren Kenneth Holmqvist att

hon var opålitlig och anklagade henne för att ljuga.

Brevet skickade han dessutom till Anna.

Anna var antagen till en seminariekurs vid avdelningen för Kognitionsforskning

(LUCS).

Kursen skulle starta i november förra året. Men tre dagar innan kursstart fick

Anna ett e-brev från läraren. Det var ställt till professorn på avdelningen, men

med en kopia till Anna och två andra lärare.

”Inget förtroende”

I brevet skriver läraren Kenneth Holmqvist att Anna är opålitlig och anklagar

henne dessutom för att ha ljugit. Holmqvist undrar också om han kan vägra Anna

tillträde till kursen.

”Mitt skäl är att jag inte har något förtroende för henne”, skriver han.

– Jag kände mig kränkt och ledsen. Det kändes som ett implicit sätt att säga att

jag inte skulle gå på kursen. Men jag bestämde mig ändå för att gå på måndagen,

jag hade ju inte gjort något fel, säger Anna.

Ingen ursäkt

Hon tyckte stämningen var tryckt under den första seminarieträffen. Efteråt hade

Kenneth och Anna ett möte med avdelningens professor, Peter Gärdenfors. Anna

önskade få en ursäkt – men läraren höll fast vid vad han skrivit. Till slut

beslöts att Anna skulle få göra kursen som en läskurs och ha andra examinatorer.

– Det innebär en mycket större arbetsbörda för mig. Hade saken retts ut

ordentligt och jag hade fått en ursäkt, hade jag hellre gått på seminarierna.

Men jag känner ändå att jag har haft ett stort stöd från professorn och de

övriga lärarna på avdelningen, säger Anna.

Anna känner Kenneth Holmqvist sedan tidigare, han har handlett Annas

magisteruppsats och de var under en tid kollegor på institutionen. Uppsatsen

fick mycket stor uppmärksamhet i media och Anna startade ett företag för att

praktiskt tillämpa sin forskning.

När Lundagård ringer upp är Kenneth Holmqvist delvis ångerfull.

– Jag skrev e-brevet under en känsla av stort obehag och chock, på grund av

information jag fått under dagen. Jag borde kanske ha tagit med hela

bakgrundshistorien. Jag ångrar också att jag gick ut till en så bred krets av

människor, jag borde ha pratat direkt med professorn.

Vad är bakgrundshistorien?

– Det är inget jag gärna vill diskutera i media. Men jag fick veta att hon höll

på att starta en verksamhet som konkurrerade med vårt arbete.

På vilket sätt konkurrerade hennes verksamhet med din?

– Det borde du egentligen ta med vår professor, vi har bestämt att lösa det här

internt.

Rent generellt, tycker du att en lärare ska ha rätt att neka en elev en kurs?

– Nej, det bör de inte ha. Men ibland uppstår det situationer, och i det här

fallet ligger det en gammal konflikt i botten.

Peter Gärdenfors är professor vid avdelningen. Han tycker meddelandet var

onödigt och förstår att Anna blev upprörd. Men han säger också att hon sagt sig

vara nöjd med lösningen.

Läraren nämnde att Anna startat en konkurrerande verksamhet.

– Ja, jag har förstått att det ledde till lärarens missnöje. Han var rädd att

mista en del jobb och uppdrag, men i mina ögon var det ingen allvarlig

konkurrens.

Har du förståelse för Eriks handlande?

– Det är svårt att svara ja eller nej på den frågan. Han hade missförstått

situationen och jag förstår att han var bekymrad. Men han borde helt klart ha

undersökt saken bättre innan han handlade.

Nils Gustafsson, ordförande för Lunds humanistkår, är kritisk till lärarens

agerande.

– Jag skulle tycka att det var otrevligt att få ett sådant här brev. Varken

lärare eller institutionen har rätt att stänga av en elev, det kan bara

disciplinnämnden göra.

Har du stött på liknande fall?

– Det finns en del lärare som brister i professionalitet. Men när vi tar kontakt

med institutionerna är det sällan några problem att lösa. De vet vad som gäller

och det ligger inte i deras intresse att studenter blir illa behandlade.

Fotnot: Anna är ett fingerat namn.