Mission impossible på 35 timmar

- in Kursen, Studentliv

35 timmar, en förskolegård och flera hinderbanor att bygga. Det är vad studenterna i masterkursen Technology Management har framför sig. 

 

– Den här kommer att behövas, skrockar studenten Thomas Hallström när han öppnar upp en kartong energidryck.

Tillsammans med sina 40 kurskamrater står han i ett höstregnsfyllt Nöbbelöv på dagens undervisningsplats, Daggmaskens Uteförskola.

 

– Det här är ett uppdrag i en kurs om team work, säger hans kurskamrat, Per Nilsson.

Per Nilsson kommer precis tillbaka från en snabb runda med bil tillsammans med några andra studenter för att inhämta sten och annat byggmaterial. Precis som alla andra studenter som läser kursen har han fått det omöjligt uppdrag att uppföra en hinderbana för att träna barnens motorik, och de har endast 35 timmar på sig att lösa det.

– En del av banan ska ha flygplanstema, en annan ska bli en slags vattenbana till exempel, säger Per Nilsson och fortsätter:

– Just nu är det mycket insamling av material och det är i kväll och i natt som vi kommer attbygga. Vi kom väl hit vid halv tio tiden idag och det blir att jobba dygnet runt fram till deadline i morgon klockan tre om vi ska hinna.

– Just nu känns det bra. Vi visste inget om uppdragets natur före klockan nio i morse. Det sägs att det inte är många grupper som klarar uppdraget fullständigt, så det känns också lite spänt, säger Per Nilsson.

Äldre studenter brukar enligt Per Nilsson berätta hur pass annorlunda och lärorikt just det här uppdraget är.

– Denna övning brukar komma upp som det bästa under hela utbildningen, åtminstone som det de har haft mest nytta av. Vi kommer ändå att hamna i liknande situationer senare i livet, säger Per Nilsson.

Har ni frågat barnen vad de vill ha?

– Vi har inte hunnit pratat med barnen. Men de är ju väldigt små så vi har fått i uppgift att anpassa banorna för ett- till femåringar.

Förskolechefen Ann-Charlotte Olai menar dock att det är för många daghem, med chefer, som är försiktiga och inte tillåter denna sorts projekt.

– Barn måste få utmaningar och få utsättas för risker, säger Ann Charlotte Olai och tillägger:

– Men inga av barnen känner till det här än. Det blir en överraskning, även om föräldrarna vet om det.

Fakta

[checklist]

  • Technology Management är ett tvåårigt masterprogram som drivs i samverkan mellan Lunds tekniska högskola och Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
  • Utbildningen ger möjlighet att studera ledarskapsfrågor, projektledning och ekonomi i ett tekniskt sammanhang.

[/checklist]

 

Bildspel: Lukas Norrsell