Dags att bli vuxen

- in Karriär, Studentliv

Dagen då du tar examen är kommen, fest och fanfarer! Men dagen efter slår baksmällan till, CSN knackar på dörren och vill ha pengar och sambon vill plötsligt att du bidrar till hushållet med mer  än din närvaro, hur gudomlig den än må vara. Kort och gott – det är dags att skaffa ett jobb.

1. Inför examen

Förhoppningsvis har du redan jobbat strategiskt under din studietid för att ge dig själv så goda förutsättningar som möjligt i jobbsökandet. Malin Bang Bettini, studie- och karriärvägledare på Lunds universitet, har flera förslag på hur man kan göra.

– Särskilt om man inte har möjlighet till praktik är det bra att lägga upp en egen kontaktkurs, och se det som en distanskurs. Det kan innebära någonting relativt enkelt som att en gång per termin intervjua någon som har ditt drömjobb, tipsar hon.

– Fråga hur deras väg till jobbet ser ut. Den är ofta krokig om man pratar med äldre, men fråga även hur de hade kombinerat ihop den perfekta bakgrunden för deras nuvarande jobb om de inte hade haft den där krokiga vägen.

Är ovanstående inget du har ägnat en tanke åt? Läs då

i rutan här intill vad du har att ta igen, det är inte för sent!

Att göra sista tiden som student

  • Leta upp förebilder och intervjua folk som arbetar med ditt drömyrke för att få inspiration till din karriär.
  • Skaffa dig ett kontaktnät. ”Man måste inte ha så många kontakter, utan kan kanske skapa några få kontakter i stället som man bibehåller längre. Så att det inte blir energi ut i sjön.” säger Malin Bang.
  • Låt valet av uppsatsämne bli en fot in. Leta upp ett företag som du är intresserad av och fråga om det finns något som de skulle vilja ha utrett.Bli studentmedlem i en fackförening, de kan hjälpa dig med till exempel lönefrågor och matcha dig mot arbetsgivare.
  • Skapa kontakter bland dina ­lärare och klasskompisar. Lärarna blir ibland kontaktade av företag som letar efter duktiga studenter, och sannolikheten att flera i din klass får jobb är stor. Då har du ambassa­dörer på olika arbetsplatser.
  • Hitta ett extrajobb för att få erfarenhet och – givetvis – ännu fler kontakter.

 

2. Hitta jobbet som passar dig

Då börjar vi med det allra mest grundläggande i jobb­sökarprocessen: att hitta ett jobb att söka. Det är nu det blir viktigt att du har jobbat på ditt kontaktnät – i dag tillsätts ungefär 90 procent av alla jobb utan att platsen har annonserats. Finns det då inga jobb som man kan hitta via annonser? Jodå, framförallt inom den offentliga sektorn.

Men hur vågar man söka tjänsterna när det är superhjältar med superförmågor som efterlyses?

– Titta på det som är ska-kraven. Står det att man ska ha förskolelärarexamen så ska man ha det. Men står det ”det är meriterande att ha läst kommunikationsstudier” så kan man söka även om man inte har det, säger Susanne Linné, karriärinformatör på Lunds universitet.

– Annonserna kan vara skriva av väldigt duktiga rekryterare, eller av chefer som rekryterar en gång var tredje år som bara slängde ur sig något, fortsätter hon.

Alla de där kraven du svettas över är alltså inte alltid särskilt genomtänkta. En trend som kommer allt mer är att fokusera mer på personligheter vilket kan gynna dig som ännu inte har så mycket erfarenhet, något som Karin Antonsson på Adecco tycker är helt rätt.

– När företag rekryterar på egen hand upplever jag att de ofta lägger stor vikt vid utbildning och erfarenhet. Men vi som jobbar med rekrytering vet hur mycket viktigare personligheten är, att personen har rätt drivkrafter.

Karin Antonsson är chef för Adeccos rekryteringscenter i syd, och hon tror att bemanningsföretag som deras kan vara en bra start för unga.

– Vi märker att våra uppdragsgivare är beredda att chansa lite mer och kan testa på en yngre förmåga som inte har så mycket erfarenhet.

Mitt i alla dessa moderna tips står gamla hederliga ­Arbetsförmedlingen stadigt kvar. Vad kan de göra för dig?

– Vi lär dig att sälja in dig, både spontant, att använda sociala medier som LinkedIn och egna kontakter. Att hitta jobb är en kunskap, lär man sig blir det väldigt hållbart i längden så man hela tiden kan knacka dörr och träffa rätt personer, säger Kamaran Chaomar som jobbar som arbetsförmedlare.

På Arbetsförmedlingen får man även hjälp med sitt CV, att bli matchad mot arbetsgivare och man har möjlighet till ekonomiskt bidrag vid till exempel resor till intervjuer.

Eventuellt kan du ha rätt till A-kassa ifall du uppfyller en massa krav, ska vi gå in på dem? Nej, bättre att vi ser till att du får ett jobb. Läs de bästa jobbletartipsen här intill så går vi vidare sen.

Så letar du rätt

  • Sök jobb genom dina kontaktnät och utnyttja internet.
  • Skicka in spontanansökan! Ditt intresse verkar mer genuint och du står ut mer då.
  • Var aktiv i ditt jobbletande. Gå på arbetsmarknadsdagar och ställ frågor, och gå in på företagens hemsidor för att själv leta upp lediga tjänster.
  • Var öppen med att du söker jobb, ta hjälp av alla du kan och håll öronen öppna.
  • Öka dina jobbchanser genom att lämna Skåne, ju längre bort från en studieort desto mindre konkurrens.
  • Registrera ditt CV hos många olika bemannings- och rekryteringsföretag.
  • Låt dig inte skrämmas av höga krav i platsannonser, ring istället och fråga vad de egentligen tycker är viktigast.

3. Den perfekta livshistorien

Då har vi kommit till ett av de mest avgörande stegen på väg mot en anställning. Att skicka in ett välskrivet CV och ett karismatiskt personligt brev är a och o. För om du inte lägger ner mycket jobb på på de momenten är risken stor att du aldrig blir kallad till intervju, och hur ska du då kunna charma arbetsgivaren till övertygelse om att du är rätt person för jobbet?

Bara för dig ställer Lundagårds reporter upp på lite medeltida offentlig förödmjukelse, ovanför kan du se hennes CV granskat av två experter. Se, lär och gotta dig åt andras misstag.

Bild eller inte bild?

– Jag är väldigt kluven till foto. Det är bra för det blir mer personligt och vi minns de CV som har en bild bättre. Men det kan också stjälpa en ordentligt om det inte är rätt bild, tycker Karin Antonsson på Adecco.

Hon ser ofta partybilder eller foto tagna ur konstiga vinklar, och ibland retuscherade porträtt som inte stämmer överens med den person som kommer på intervju.

– Välj en bild som stämmer överens med den person man kommer möta. Tänk hur ser jag ut på passkortet, inte partybilden, säger Karin.

I det personliga brevet är det du som person som ska lysa genom, men glöm inte att det är en arbetsgivare du ska intressera. Brevets viktigaste funktion är att förmedla varför du söker, och varför de borde anställa just dig.

– Största misstaget som studenter gör är att man fokuserar mer på varför man sökte sin utbildning än varför man söker jobbet. Man är för jag-fixerad, och skriver mer om hur man själv kan utvecklas och hur arbetet kan vara bra för din karriär, säger Susanne Linné.

Curriculum Vitae

  • Framhäv det som är positivt för just dig, och utelämna det som kanske inte gynnar dig.
  • Mest meriterande först.
  • Alla saftiga saker som inte platsar någon annanstans åker in under ”övrigt”.
  • Så länge du har slutfört din utbildning är det inte viktigt om du fick G eller VG i betyg.
  • Ha med så mycket som möjligt i ditt CV, inte bara det som är relevant.
  • Disponera utrymmet efter det som är mest meriterande.
  • Tänk på vad mottagaren kommer vilja se snabbt.

4. Jaaälp, intervju…

Efter vår gedigna CV-skola har du självklart blivit kallad till en intervju! Våra experter ger dig peppande stöd och rustar dig till tänderna.

– Det jag tycker man ska tänka på är att har man blivit kallad till intervju så är det för att de är intresserade, säger Susanne Linné.

Så sträck på dig, du har redan fångat deras intresse och klarat den första tuffa gallringen!

Ofta förväntas du göra en kort presentation av dig själv på intervjun.

– Man kan kalla det för en elevatorpitch, du ska hinna sälja in dig i en hiss. Det är bra att vara förberedd så testa gärna på dina vänner, säger Karin Antonsson.

Ett annat råd är att försöka ta reda på vad företaget har för kultur. Hur gör man det då? Läs det och andra tips i rutan bredvid.

Personligt brev

  • Utveckla det som står i ditt CV, men upprepa dig inte.
  • Fokusera inte på vad ­arbetsgivaren kan erbjuda dig, utan på vad du kan ­erbjuda arbetsgivaren.
  • Använd konkreta exempel som visar hur du är som person.
  • Framhäv din yrkespersonlighet, vad är intressant för just den här arbetsgivaren?
  • Fritidsintressen som du tar med ska vara intressanta, roliga eller relevanta för jobbet.
  • Håll det kort, max en A4 sida men gärna lite kortare.

5. Gläns på intervjun

Första intrycket är så otroligt avgörande för vilket slutligt intryck det blir.

– Vi brukar säga om du gör ett dåligt intryck de första tio sekunderna så behöver du 68 möten sen för att göra ett bättre intryck, säger Karin Antonsson på Adecco.

Vad hinner du då göra på 10 sekunder? Läs några viktiga saker du kan tänka på i rutan bredvid!

Jaha, om de första tio sekunderna är så svåra, hur överlever du då den närmsta timmen? Vi guidar dig genom rutinfrågor och det skrämmande löneanspråket.

Många ställer samma standardfrågor, så mycket går att förbereda sig inför. En klassiker är att du ombeds säga dina tre bästa och sämsta sidor. Tänk då på att inte bara rabbla sex adjektiv. Resonera hellre kring dina sidor, eftersom detta visar att du har en personlig mognad vilket många arbetsgivare uppskattar. Du gör rätt i att fokusera mest på dina positiva sidor, och när du pratar om dina negativa sidor kan du reflektera kring dem som utvecklingsområden.

I allmänhet gäller det att visa upp en professionell bild av dig som yrkesutövare och lägga mindre fokus på ditt privata jag. Av denna anledning är det bra att försöka följa företagets klädkod i stället för att anstränga dig för att visa vilken trendsättare du är.

– Det kan vara bra att likna den klädkod som finns på arbetsplatsen på intervjun, fast det kan ju vara svårt om det är arbetsplatser där man bär rock, som läkarrock till exempel, säger Susanne Linné, karriärinformatör.

Så kommer vi till ögonblicket när de ber dig bedöma din prestation i kronor och ören: löneanspråket. Och här blir det klurigt, säger du för lågt kan det tolkas som att du inte värderar din egen förmåga särskilt högt. Men säger du för högt kanske arbetsgivaren inte litar på att du stannar särskilt länge. Hur hittar man rätt i djungeln? Susanne Linné håller med om att det är svårt, men desto viktigare att ha koll på.

– Det man vet generellt är att ju lägre lön du går in med desto lägre lön kommer du att ha resten av din tid på arbetsplatsen. Det är bra att ha koll på i förväg.

Du kan alltid ta hjälp av facket, de kan stödja dig i lönefrågan.

Första intrycket

  • Var medveten om hur du för dig när du öppnar dörren.
  • Ha bra ögonkontakt, gör ditt bästa för att se lugn ut.
  • Din klädsel är otroligt viktig, hel och ren är det minsta man kan begära.
  • Ett alldeles för slappt handslag kan ge ett intryck som är svårt att bli av med.
  • Hälsa på alla du möter, det kan räcka med en nick.

Generella tips

  • Tänk på att intervjun är en dialog, du ska också ställa frågor och känna att jobbet passar dig.
  • Säg inte vad du inte har gjort, berätta i stället det du faktiskt har gjort.
  • Allt du säger ska vara relevant för jobbet du söker.
  • Kom väl förberedd – det kan inte sägas för många gånger.
  • Sitt inte och vänta på den rätta frågan. Ta själv initiativ så att du får sagt det du vill.

Referenserna

  • Välj ut dina referenser med omsorg och skicka in deras kontaktuppgifter.
  • Hör av dig till dessa referenspersoner och berätta för dem att du använder dem.
  • Om intervjun fokuserade på något speciellt, förbered referenspersonerna på att det kan komma frågor om detta.

6. Succé, jobbet är ditt!

Du har tagit dig ända i mål, grattis! Nu börjar allvaret, känner du dig redo? Inte riktigt? Vilken tur, för vi har fler råd kvar att ge.

Ny och fräsch kommer du till jobbet, och upptäcker direkt ett problem som du har en smart lösning på. Men hur förmedlar man detta? Susanne Linné tror att du ska vänta lite med kritiken.

– Ha förståelse för att saker som verkar jättekonstiga i organisationen kan ha väldigt naturliga förklaringar. Väldigt ofta är det så att man inte sett helheten än.

I starten när både kollegor, arbetsuppgifter och tider är nya kommer du antagligen vara väldigt trött. Då kommer Susanne Linné med ett bra råd: se till att fika mycket.

– Vi är väldigt familjära på svenska arbetsplatser, det är viktigt att passa in i gruppen och folk kan tycka att det är konstigt om man inte fikar.

Hur fungerar det med oskrivna regler på jobbet då? Magdalena Ribbing, folkvettsexpert och författare till boken ”Etikett på jobbet”, menar att en del av de gamla reglerna har luckrats upp.

– Forna tiders rädsla för chefer, nästintill underdånighet, har dämpats avsevärt, liksom kraven på anställda att jobba övertid obegränsat utan ersättning. Även klädkoderna har mildrats.

Men hon anser att jobbetikett behövs för att en arbetsplats ska fungera, till exempel att man kommer i tid och hälsar på sina arbetskamrater varje dag.

Så kommer du in på arbetsplatsen

  • Lär känna dina kollegor.
  • Var inte rädd för att fråga.
  • Tänk att alla har varit nya någon gång.
  • Visa gärna framfötterna, men acceptera att jobbet tar mycket energi i början. Det är okej att vara trött. 

Magdalena Ribbings råd till rookies

Jag är ny på jobbet och min chef ger mig uppdrag som egentligen inte ingår i mina arbetsuppgifter, till exempel att hämta upp en kund på flygplatsen eller renskriva ett mötesprotokoll. Ska jag acceptera sådant för att jag är nyanställd?

Svar: Om du vill ha en framtid på din arbetsplats så gör du även detta slags uppgifter, även om de inte ingår i din arbetsbeskrivning. Den som är hjälpsam och vänlig ses ofta som en bättre arbetskraft än den som kanske är lika skicklig men trulig och ointresserad av att bistå även med sidouppgifter. Det du inte ska acceptera är sådant där du misstänker något fuffens, eller sådant som verkar vara sexanknutet.

Jag har en personlig klädstil som jag trivs bäst i, måste jag klä mig enligt samma dresscode som chefen?

Svar: Ens sätt att klä sig signalerar mer än man tror. Rätt klädsel visar att man har förstått sin arbetsuppgift och markerar respekt för dem man möter, inklusive arbetsledningen. På sin arbetsplats är man inte sin egen intressanta personlighet först och främst, utan en del av en gemenskap som företaget/organisationen/myndigheten utgör. Då är det chefen som sätter klädkoden, inte de anställda. Om du har en personlig klädstil så får du anpassa den efter vad som gäller på din arbetsplats så länge du vistas där.

7. Blev det inget jobb?

Trots att du följt alla goda råd till punkt och pricka så gick det inte riktigt så som du hade hoppats. Men släpp flaskan och ta handen ur kakburken och låt experterna ge dig några sista peppande ord i stället.

– Det är viktigt att komma ihåg att det inte handlar om att någon har valt bort dig, utan att de har valt någon annan, säger Susanne Linné.

Ta lärdom av nederlaget

  • Läs arbetsmarknadsprognoser, ibland är det väldigt svårt att få jobb och då handlar det inte om att du är dålig.
  • Kom ihåg att många faktorer spelar in, som kontakter, personkemi eller slumpen.
  • Ring och fråga vad personen som fick jobbet hade som du saknar, och försök att lära dig något av detta.
  • …eller så vill du bara lägga det bakom dig och gå vidare, det är också okej.

Läs mer karriärstips i Lundagårds Efter examen-bilaga och på Lundagard.se