Högljudd kritik mot Gerdahallen – men studenterna nöjda

- in Nyheter
@Casper Danielsson

Ett uppror har startat mot förändringar på gymmet Gerdahallen. Men att förändras är att förbättras, tycker studenterna.

Gerdahallen håller på att ömsa skinn. Gammaldags pass byts ut mot nya koncept, profilstark personal försvinner och gymmet har nu öppet dygnet runt. Många av Gerdahallens medlemmar har riktat positiva tillrop mot förändringen och menar att en reformering var på sin plats. Men alla har inte varit lika glada över gymmets nya approach.

’’Det har varit ett litet uppror’’
Enligt Sydsvenskans rapportering senaste veckorna har en kritisk falang bildats. En av de drivande är en tidigare instruktör som är missnöjd med gymmets nya framtoning.
– Det har varit ett litet uppror mot de förändringar som har skett. Det har varit schemaförändringar och liknande och det har inte passat alla. De kritiska vill ha sitt pass på samma tid som de har haft senaste tio åren. Rör man det blir folk arga, säger studenten Peter Haraldsson, suppleant i Gerdahallens styrelse.
Är det bakåtsträvare som sätter sig på tvären?
– Ja, precis. Det är alltid någon som inte gillar det som händer. Men en övervägande majoritet av personal och motionärer är mer positiv än på länge.

Gerdahallen drivs som en stiftelse vid Lunds universitet och har därför ett ansvar mot studenterna. Gymmet ska med sina mer högintensiva pass just anpassa sig till sin primära målgrupp. Och från studenterna har det inte varit annat än ros.
– Vi har inte hört någon kritik från studenthåll. Många har varit positiva till förändringarna, säger Peter Haraldsson.

Större än vad det är
Medlemsupproret har fått mycket medial uppmärksamhet. Kanske för mycket, om man frågar Peter Haraldsson.
– Det har funnits en Facebook-grupp som heter Rädda Gerdahallen. När jag var inne och kollade hade 42 personer gillat sidan. Det har också funnits en namninsamling som hade 18 underskrifter. Det kan man tolka som att övriga 14 000 medlemmar är ganska nöjda. Det är ett litet antal personer som har varit väldigt högljudda, säger han, men tycker samtidigt att Gerdahallen måste bättra på sin kommunikation med medlemmarna:
– Vi ska ha lite bättre information om förändringar och kunna bemöta den kritik som varit. Men mycket av den kritik som har varit har redan blivit bemött. Vi ser detta som något som har fått lite större proportioner än vad det egentligen är, avslutar han.

Någon från medlemsupproret har sökts för en kommentar utan framgång.

Artikeln har uppdaterats efter publicering.