Berättelsen om dina kläder

- in Nyheter

”Vi bär alla kläder – varför inte börja där?”. Så löd utgångsfrågan för det event som Venturelab och Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship anordnade under tisdagen tidigare i veckan. Det var en föreläsningskväll om hållbart mode och intresset var stort och Konsertsalen i AF-borgen fylld till bredden. 

Foto: Lisa Bergenfelz

En av föreläsarna under kvällen var LU-anknutna forskaren Ana Maria Vargas Falla som bland annat forskar på den internationella arbetsmarknaden. Enligt henne gör vi inte tillräckligt för att förbättra situationen för de som jobbar i textilindustrin.

Ana Maria Vargas Falla.

– Vi behöver jobba med berättelser. Jag tror att entreprenörer som de här i dag kan lyfta hela bilden. Just nu får vi endast den sista biten av berättelsen, var kläderna är gjorda. Vi får inte reda på hur de är gjorda, eller vem som gjorde dem, säger Ana Maria Vargas Falla.

Men Ana Maria Vargas Falla menar att konsumenter bara kan bidra till en viss del. Det behövs också politiska lösningar som gör produktionen mer hållbar för arbetarna och för miljön. Sedan måste man också prata om frihet.

– Jag tror att människorna, eller de berättelser som jag ska presentera, pratar om den frihet som kommer med ett jobb. För de flesta inom modeindustrin så tänker man inte på de dåliga arbetsförhållanden. Man ser det i stället som en inkomstkälla. En inkomstkälla som är bättre än prostitution eller tvångsäktenskap. Men vi måste fråga oss om detta är riktig frihet? säger Ana Maria Vargas Falla innan hon går upp på scen.

En av entreprenörerna som deltar under kvällen är Stefanie Smith som är medgrundare till ett barnklädesföretag med fokus på social hållbarhet. De jobbar med att skapa bättre arbetsförhållanden och mer transparens i produktionsprocessen. De producerar sina kläder i Albanien, där de har rekryterat och hållit i utbildningar. Att berätta var, hur, av vem och av vad kläderna är gjorda av är självklart för hennes företag.

– När konsumenten får sitt plagg så får de hela berättelsen. Var plagget och textilierna kommer ifrån och en presentation av olika kostnader. De får också lära känna kvinnan som skapade deras produkt och hennes berättelse, säger Stefanie Smith.

Stefanie Smith.

Hennes egen bakgrund är inom statsvetenskap och marknadsföring och hon har tidigare läst entreprenörskap vid Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship vid Lunds universitet (LU).

Att kommunicera hållbarhet är något som de stora svenska klädföretagen också gärna gör. Johan Jansson, docent vid företagsekonomiska institutionen vid LU, harstuderat hur elva stycken svenska modeföretag jobbar med hållbarhetsfrågor.

– De jobbar med olika stadier av vår konsumtion. När vi köper, använder och kastar bort. Alla delar har problem. När vi köper innebär det bland annat att svara på frågor som vad textilierna innehåller, om det är återvunnet och om det är ekologiskt och så vidare. Det jobbar alla företag med i dag, men det är väldigt små volymer av allt som säljs. Men man marknadsför det väldigt mycket, säger han.

Johan Jansson.

Trendspotting at Lund University är en föreläsningsserie anordnad av Venturelab och Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship. Det anordnas två föreläsningar per termin på ämnen som ”trendar” inom forskning och som det görs olika entreprenörssatsningar på. Nästa föreläsning kommer handla om innovativa matsatsningar. Den kommer hållas i Alnarp vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), eftersom Venturelab SLU är med och anordnar eventet.