Okritiserbar, otrolig norsk konst

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

John Erik Riley:

Vandringshistorier.

Övers Staffan Söderblom.

Norstedts.

Den litterära kamporganisationen Anti-Realistisk Front har rönt mycket

uppmärksamhet i Norge på senare tid. Utåt sett består fronten av ett gäng unga

(manliga) författare, men hävdar mystiskt att idel stora författarnamn står på

den hemliga medlemslistan. De är mediekåta, tuffa och i postmodern anda kritiska

mot den trista vardagsrealistiska prosa som varit förhärskande under deras

uppväxt på 70-talet. En realism i traditionell bemärkelse kan inte på något sätt

skildra vår tids splittringar, rastlöshet och våldsfixering, menar man, och

förespråkar istället en fabulerande, stilistiskt experimenterande och lekfull

prosa.

För att få så mycket uppmärksamhet som möjligt genomför också Fronten

“aktioner” av olika slag. Bland annat påstod de sig ligga bakom den

uppmärksammade tårtkastningen mot Carl XVI Gustaf förra året. De är också

ansvariga för mediahypen av författaren, frontmedlemmen och

MärthaLouise-pojkvännen Ari Behn.

John Erik Riley var den som, tillsammans med författaren Tore Renberg,

bildade Anti-Realistisk Front, och hans tredje bok, Vandringshistorier, är i

högsta grad ett utförande av de teorier och estetiska synpunkter som ligger till

grund för Fronten. I en stundom outhärdligt rå ton gestaltas känslomässig kyla,

sexuell frustration, psykiska och fysiska övergrepp. Samlingens fyra noveller är

formmässigt mycket olika varandra men verkar alla syfta till att försöka förstå

och beskriva en brutal, kärlekslös samtid.

Bokens längsta novell, “Kära Ingunn eller Den homofobe homofilen”, liknar vid

en första anblick ett protokoll eller en akademisk text – fullspäckad med

förklarande noter och hakparenteser – men visar sig snart vara ett långt

bekännelsebrev från en man, Agnar, till dennes hustru, Ingunn.

Och berättarstrukturen är minst sagt komplicerad. Jag citerar not 1:

Berättelsen “Kära Ingunn” bygger på erfarenheterna hos allt som allt sex olika

gestalter; den har fyra traditionella jag-berättare, en metaberättare och en

adressat. Det är inte alls för att göra det svårt för läsaren, menar Agnar

(eller meta-Agnar, eller meta-meta-Agnar), utan snarare för att det han kommer

att bekänna (att han är homosexuell) ska bli så nyanserat som möjligt. Not 1

blir på sätt och vis en programförklaring för hela boken, då den visar varför

jag har valt att berätta min historia på ett så fragmentariserat, distanserat

och ironiskt sätt (alltså varför mitt försök att vara öppen och ärlig (och

samtidigt också medveten om min egen bristande förmåga att vara spontant öppen

och ärlig) bör uppfattas som fängslande och/eller djärvt och/eller

sorgligt.))))). Och så fortsätter det. Förklaring efter förklaring, kommentar

efter kommentar till den egna texten.

Det finns något okritiserbart över den här typen av konst. Som när Ernst

Billgren sitter i Fröken Sverige-juryn och sedan hävdar att det var en del av

hans konstnärliga projekt och när man kritiserar det eller avfärdar det som

fånigt kan Ernst bara skratta och säga att “nu ingår du ju själv också i mitt

konstverk”.

Jag skriver att John Erik Rileys sexbeskrivningar är så pass spekulativa att

de tenderar att bli just det de väl kritiserar, slaskig porr och

kvinnoförnedring, men jag inser samtidigt att jag någonstans har fallit i just

den grop Riley grävt åt mig. Den självkommenterande texten har tänkt på allt, i

förväg försvarat sig mot all eventuell kritik. Vill man värja sig mot texten

måste man gå likgiltighetens väg, tråka ut den. Och i längden blir

Vandringshistorier faktiskt, för att citera Ari Behn, trist som fan.