Kjollöst med y-front

- in Kultur & Nöje

Boelspexarna: Kung Byxlös. Akademiska föreningens stora sal.

Efter att ha genomgått ett omfattande generationsskifte är Boelspexet

återigen i högform.

Kung Byxlös har en bra intrig, ett gott temposamt både förvecklingar och

förväxlingar. Temat är drottning Margaretas planer på att skapa en union

mellan Sverige, Norge och Danmark. Hennes motiv är att lättare kunna bedriva

efterforskningar kring sin son som kidnappats för många år sedan.

Till förhandlingar har hon inbjudit den tyske kungen av Sverige, Albrekt av

Mecklenburg, och hans tre kompisar Järn-Henrik, Staël av Holstein och Rudi.

Det vill säga tre fåfänga tyskar som är mer intresserade av husbilar och hur

man odlar en tät mustasch än av unionsbildning. Och som alla förfasar sig över

drottningens lilla problem, en tendens att glömma ta på sig kjolen. Byxlös är

Margareta inte egentligen. Hon bär nämligen ett par utsökta mönstrade

y-frontskalsonger som man blir glad vid blotta åsynen av.

Trots att nästan ingen av det gamla erfarna Boelgardet är kvar på scen är

skådespelarprestationerna utmärkta. Med sminkets insatser därtill undrar man

stundtals om inte en och annan man smugit sig in på scen. Till och med

drottningens försvunne son Olof, som lever vid hovet förklädd till hovdam, ger

ett förvirrande trovärdigt intryck som kvinna utklädd till man – utklädd till

kvinna.

Vad man möjligen kan sakna är de mest hejdlösa ordvitsarna och de allra

bisarraste omtagen. Å andra sidan väger att rimma "stenhus" på "genus" så

tungt att det kompenserar en hel del.

Spexet är  väl genomarbetat som helhet och man har haft energi över att

koncentrera sig på detaljerna. Exempelvis har man skaffat en ljuspanel över

scenen, lik den som  Malmö Musikteater har för att texta utländsk opera. Här

används den till det mesta utom just att förtydliga sångernas innehåll, och

det förvirrar föreställningen på ett trevligt sätt.