Kåldolmar och kroksablar

- in Kultur & Nöje

Red: Karin Ådahl, Suzanne Unge Sörling & Viveca Wessel

Sverige och den islamiska världen: Ett svenskt kulturarv. Wahlström & Widstrand,

2002.

I ett medieklimat präglat av terrorhets, hedersmord och sedvanlig demonisering

av ”den Andre” finns ett projekt vars syfte är att skildra Sveriges historiska

kontakter med den muslimska världen. I en dekorativ coffee table-bok visas

Sveriges syn på den islamiska kulturen genom tiderna.

Medelhavsmuseet tog initiativ till projektet 1998 och fick med sig tjugofyra

svenska museer, bibliotek och arkiv. Resultaten presenteras i en ståtlig, rikt

illustrerad volym där sakkunniga forskare lotsar oss fram genom museernas och

arkivens gömmor. Läsaren kanske känner till de arabiska silvermynt som

vikingarna förde med sig från sina handelsresor i österled, och har ett vagt

minne av skrönor om Karl XII:s vistelse i Turkiet. Ändå är man knappt förberedd

på den mångfald av föremål, urkunder och dokument som vittnar om svenskars

seglivade intresse för den muslimska världen. Intresset är ibland romantiserat,

som i de tavlor 1800-talets konstnärer målade under sina resor i Orienten. Det

är ingen slump att omslaget till den svenska utgåvan av Edward Saids Orientalism

pryds av en målning av Anders Zorn.

I andra sammanhang är intresset krasst politiskt. Redan Karl XII: s farfar, Karl

X Gustaf, skickade diplomatiska sändebud till Konstantinopel för att förhandla

med den osmanske sultanen om en allians mot Ryssland. Sonsonen å sin sida

uttnyttjade sultanens gästfrihet och politiska välvilja i fem år för att vila ut

sig efter strapatsrika strider mot tsar Peter den Store.

De mest fascinerande föremålen är ofta de vackraste – och mest praktiska: några

arabiska astrolabier från Sjöhistoriska Museet vittnar om hantverkskonst och

mångsidig kunskap om astronomi och navigering. En mystisk rökelsebrännare i

brons, upphittad i en skog i Gästrikland, kom förmodligen med vikingar och

köpmän till Sverige från norra Iran före 1000-talet. Tusen år senare tog

hemvändande missionärer med sig sedlarfrån ryska Östturkestan – sedlar vävda i

siden.

Ett utmärkt sätt att testa ett sådant detaljrikt verk är att leta upp ledtrådar

om sin egen favoritminoritet. En del av min egen släkt är finska tatarer och av

egen erfarenhet kan jag intyga att tatarerna är ett så gott som okänt folkslag

bland dagens svenskar. Vem kunde ha gissat att den första muslimska församlingen

på svensk mark grundades år 1949 av invandrade finska och estniska tatarer?

Redan på 1500- och 1600-talen hade det svenska hovet täta kontakter med

tatarkhanaten, som låg i kläm mellan Polen, Ryssland och Turkiet. På

Livrustkammaren kan man beskåda en spetsnäbbad och rikt dekorerad tatarisk

stövel, en present från krimtatarernas khan till Johan III, samt många andra

gåvor från dessa hoppfulla allierade. Tyvärr har det smugit sig in en miss i

texten: tatarerna påstås vara ett mongolfolk, när det i själva verket rör sig om

ett turkfolk, förvisso med saligt blandad bakgrund.

Eftersom utgångspunkten är de svenska samlingarna, känns det ibland lite dammigt

med alla gamla föremål. Man saknar också de "äkta" turkarna och araberna bakom

alla märkliga porträtt och fantastiska reseskildringar. Det är ingen lättsmält

bok, men njuter man av museibesök och arkivrundor är trehundrasjuttioen sidor

inte en rad för långt.