Ärliga dikter med oväntade bottnar

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Lina Ekdahl

Nuförtiden. Dikter.

Wahlström & Widstrand

När jag på egen hand ägnar mig åt tyst läsning av Bruno K. Öijer är det inte

helt lätt att frigöra sig från den tydliga stämma som tillhör scenpoeten Öijer –

och det på både gott och ont. Hans stämma är ju sin alldeles egna och inte något

man tar miste på. Baksidan av det hela är att den gärna överskuggar varje möte

med dikten och ibland förminskar det faktum att hans dikter är synnerligen

bärkraftiga redan såsom de framträder på boksidan. Det kan med andra ord vara

svårt att göra en ”ren” läsning av dikten utan röstens förtecken.

Under läsningen av göteborgspoeten Lina Ekdahls fjärde diktsamling, Nuförtiden,

anmäler sig liknande tankar. Fast nu är förhållandet det motsatta: Den röst som

jag för några år sedan hörde läsa på snabbfotat västkustmål lindar sig även runt

dikterna i den nya samlingen, och jag kan inte skaka av mig känslan av att

Ekdahls ljudande stämma krävs för att göra dikterna full rättvisa.

Det här är nu inget problem i sig – en stark, egen röst i dagens mediabrus är

väl att betrakta som en tillgång. Dilemmat uppstår när dikterna ska bedömas i

all sin nakenhet. Vad händer då med dessa av Ekdahl själv så ofta fyndigt och

träffsäkert framförda texter?

Ekdahls dikter lider ingen brist på absurda infall: ”Det står en ko utanför /

han vill in /…/ vad vill han? /…/ han vill rensa svamp / säger han / sitta i

köket / och rensa svamp”. Inte heller är hon rädd för att tänja på språket: ”Jag

måste skogen och dungen och kärret / och kärret och skogen och dungen / och

kärretochkärretokärretocherrykärrer / och-erryochirryoshitit shit it shit it it

it it” (i dikten om kattugglan som inte kunde sluta sjunga och tappade rösten).

Det råder inget tvivel om att Ekdahls poesi är skriven med ett ärligt uppsåt och

med en vilja att belysa olika fenomen runt omkring oss. Haken är att uppsåtet

lite väl ofta blir alltför uppenbart och det känns som att man får budskapet

skrivet på näsan, vilket i sin tur tar udden av de många egenartade

ordvändningarna.

Själv föredrar jag den rytmiska minimalismen, som den tar sig uttryck i dikter

som Säger nej och Fetto, eller de dikter som överrumplar en med oväntade bottnar

och kursändringar, som Våra vita ägg och Nuförtiden. Den typ av poesi som Lina

Ekdahl ägnar sig åt kräver ett stort mått av precision, men dessvärre händer det

upprepade gånger – och det just när dikten är på väg att ta ytterligare ett kliv

och expandera och öppna nya rum – att träffsäkerheten sjunker; texten går på

något sätt tillbaka in i sig själv, den biter sig själv i svansen, och man står

där med frågan hängande på läpparna: Jaha? Och..?