Forskarkritik mot utlämning av kranium

- in Nyheter

I februari beslöt

rektor Göran Bexell att Levin Dombrowskys kranium ska överlämnas

till Judiska församlingen i Malmö.

Det upprör

en rad forskare och museimän som nu kräver en grundlig

utredning av universitetets kraniesamling.

I december begärde

Judiska församlingen i Malmö att få kraniet efter

Levin Dombrowsky. Rektor Göran Bexell biföll begäran

och i maj ska Dombrowskys skalle begravas enligt judisk sed. Men

flera forskare är kritiska.

– Universitetets

beslut om Dombrowsky uppfattar vi som en ny praxis för

hanteringen av statliga museisamlingar. Det kan få olyckliga

konsekvenser för universitetets samling, menar Elisabeth Iregren

som är professor i osteologi vid institutionen för

arkeologi och antikens historia.

Tillsammans med

Kulturens biträdande chef Björn Magnusson Staaf och

Historiska museets chef Per Karsten vänder sig Elisabeth Iregren

med en skrivelse till universitetsstyrelsen. Där kräver de

att universitet avsätter pengar för en grundlig utredning

av samlingen i syfte att skapa tydliga riktlinjer för hur den

ska bevaras, vårdas och användas.

Dombrowskys kranium

fanns fram till 1995 tillsammans med skallar och skelettdelar från

drygt 2000 individer på anatomiska institutionen. Efter

institutionens nedläggning har kvarlevorna magasinerats på

Historiska museet.

Samlingen består

till största del av lundensiska skallar från medeltiden

som samlades in på 1800-talet och början av 1900-talet.

Men det finns även skallar från minoritetsbefolkningar som

indianer, aboriginer och samer inköpta under resor ochs ibland

från andra vetenskapliga institutioner i Europa.

Samlingens framtid

är nu oviss. Elisabeth Iregren har i flera år försökt

få pengar till forskning om samlingen men hela tiden fått

nej. Efter Göran Bexells beslut finns risk för att fler

grupper börjar begära ut kranier, skelettdelar och andra

mänskliga lämningar, menar de båda forskarna.

– Det är

olyckligt eftersom samlingen ger god kunskap om de mörka

kapitlen i universitetets historia, menar Magnus Magnusson Staaf.

För två

år sedan kom delar av kraniesamlingen till användning vid

utställningen ”Underbara fasansfulla människa” på

Kulturen. Utställningen som syftade till att belysa de

mekanismer som ligger bakom utrensning och katalogisering av vissa

folkgrupper blev en stor succé.

För Elisabeth

Iregren är kraniesamlingen även intressant ur

forskningssyfte. Hon använder kranier och skelettdelar i sin

forskning om äldre tiders folkliv. Även för andra

vetenskapsområden vid universitetet är skelettsamlingen av

intresse. Men då krävs också en ordentlig

inventering av skeletten, menar Iregren.

– Naturligtvis ska

forskningen kontrolleras och även ske i samråd med berörda

minoritetsgrupper. Vi är skyldiga att göra något

värdigt av materialet för att ge rättvisa åt dem

som mot sin vilja hamnade i universitets samling, säger hon.