Folket väntar inte längre

- in Kultur & Nöje

De sociala rörelserna i Latinamerika har länge setts som ett

nytt politiskt fenomen.

Men Magnus Linton argumenterar i sin nya bok för att

rörelserna i stället bör jämföras med den europeiska

socialdemokratin.

Vad händer i Latinamerika? Det är det

inte många av oss som egentligen vet.

Trots några turbulenta år med indianuppror,

finanskrascher och en explosion

av sociala rörelser, är det sällan som medierna

intresserar sig för

att fördjupa analysen av

det som sker i Latinamerika.

På sin höjd raljeras

det över pompösa

generaler eller galna

indianledare.

Magnus Linton försöker i sin nya reportagebok

Americanos (Arena) nyansera

bilden något.

LATINAMERIKANSK POLITIK diskuteras i västvärlden

alltid genom ett ideologiskt filter.

Högerskribenter avfärdar socialt sinnade

presidenter som Lula och Chavez

som giriga populister eller vettvillingar.

Det varnas för totalitarism och blodiga

uppror, för att pöbeln än en gång låter

sig luras av tom retorik. Frihet och jämlikhet

står inte att finna i förstatligande,

utan i den fria marknaden, resonerar

liberala kritiker.

Vänstern däremot, förfaller gärna i blind

tro och lydnad till alla latinamerikanska

ledare som talar om folket och förkastar

”El capitalismo forráneo” – den utländska

kapitalismen. Det är ett mantra som upprepas

lika monotont såväl

i Gotan Projects låt

med samma namn som

av alla latinamerikanska

politiker som vill verka

folkliga.

MAGNUS LINTON FÖRSÖKER se bortom den

ideologiska dragkampen och nå en mer

rättvisande insikt i vad de sociala rörelserna

har för betydelse för det latinamerikanska

samhället.

Efter finanskraschen i Argentina vid

millenieskiftet, ett resultat av en korrupt

politik som tillät företag att plundra

landet på tillgångar i avregleringarnas

spår, vägrade avskedade fabriksarbetare

att lägga ner arbetet. De ockuperade i

stället de övergivna arbetsplatserna och

återupptog produktionen.

I Brasilien, där en procent av befolkningen

äger uppemot 90 procent av all

jord, tog utblottade lantarbetare och

sluminvånare obrukad mark i besittning.

Bolivias indianer, två tredjedelar

av befolkningen, tröttnade på att ständigt

uteslutas ur landets beslutsfattande

och har till dags dato avsatt två presidenter

under loppet av lika många

år. I dag sätter de agendan för Bolivias

politik.

Den fattiga majoritetens resning mot

orättvisorna som tjugo år av demokrati

inte har förändrat, har åstadkommits

genom en bred folklig organisering.

DEN BILD SOM målas upp i Americanos är

inte entydig. Det är framförallt gräsrotsfolket

som kommer till tals och fattiga

människor handlar oftare av nöd än av

övertygelse. Grusade förhoppningar är

oundvikliga när människor som aldrig

styrt över sitt eget öde plötsligt blir fabriksdelägare

eller självägande bönder.

Men trots motgångar har de sociala

rörelsernas projekt lyckats med det som

västerländska ideologier inte kunnat: att

skänka ett hopp om att ett annat samhälle

är möjligt, ett samhälle där arbetaren eller

jordbrukaren kan försörja sina barn och

få tillgång till mat, sjukvård och kanske

utbildning.

DET ÄR EN LÅNG väg dit, konstaterar Linton,

men de relativa framgångarna har

förändrat den politiska kartan i grunden.

Flera sociologer menar att man inte ska

betrakta utvecklingen som ett helt nytt

fenomen. Den korrekta parallellen är i

stället den europeiska socialdemokratin,

som uppstod ur liknande folkrörelser under början av förra seklet. Målet

var inte att ta makten eller att

bilda ett parti, utan att förändra

samhället. Oavsett hur det går i

Latinamerika de närmaste åren

har en viktig förändring redan

skett: Folket väntar inte längre

på att någon ska skänka dem

möjligheten till ett bättre liv, de

skapar den själva.