Bortom pilspetsarna

- in Kultur & Nöje

Dammigt, trist, enformigt – historiska museet i Lund har

länge varit nidbilden av ett tråkigt museum.

Men nu genomgår utställningarna en förvandling. I

december slås portarna upp.

Historiska museet grundades för 200 år

sedan och flyttade till sin nuvarande byggnad

bakom domkyrkan 1918. Men museet

har nästan bara används av forskare och

studenter och museipedagogiken är lika

gammal som objekten. Det ska nu ändras

och museet är tänkt att bli en ny plats för

bildning och reflektion. Ett nytt kafé ska

öppnas ut mot Krafts torg. Förändringen

av museet ska pågå i fem år, men redan

till invigningen i december kommer vissa

förändringar att ha genomförts.

– Oftast är museer alldeles för försiktiga

när de presenterar sina föremål. Det

är gravallvarligt och det saknas drastiska

och humoristiska kopplingar. Jag vill inte

skapa ett museum som drunknar i tekniska

detaljer, säger Per Karsten

HAN ÄR SEDAN ett år tillbaka chef för Historiska

museet i Lund. Samlingarna består

av arkeologiska fynd från medeltiden och

bakåt som legat orörda sedan 1918. Snart

ska de bytas ut eller flyttas om. Ute på

Gastelyckan finns 15 miljoner föremål

magasinerade som aspirerar på att få visas

upp i montrar.

– Dessa montrar med arkeologiska fynd

ger också en inblick i 1920-talets historieförmedling,

säger Per Karsten.

Han gör en svepande gest mot de prydligt

uppradade spjutspetsarna. Små skyltar

anger årtal och mossen

där fyndet gjorts.

– Dessa föremål säger

också något väsentligt

om vår människosyn.

Vetenskapsidealen

speglar ju stämningar

ute i Sverige och Europa där människor

kategoriserades genom skallmätning och

rasbiologi, säger Per Karsten.

Nu håller andra våningen på att göras

om till en fast utställning på temat idéoch

vetenskapshistoria. Den positivistiska

vetenskapssynen ställs i kontrast mot ett kuriosakabinett

från 1700-talet. Det senare var

professorn och naturfilosofens Kilian Stobaeus

brokiga samling föremål – bland dem en

gigantisk fårtarmskondom. De skänktes till

universitetet 1735 men

har inte kunnat visas

upp i det nuvarande

museet.

PÅ TREDJE VÅNINGEN

knarrar trägolven.

Rummen innehåller religiösa föremål

från medeltiden, insamlade från kyrkor

runtom i Skåne. Katolska helgon och

Jesuskrucifix blänger anklagande från

väggarna. På några finns rester av grälla

färger. Avsaknaden av skyddsglas inger en

alldeles speciell närvarokänsla.

Per Karsten vill ha en mer dramatisk

ljusscenografi här uppe. De flesta föremål

måste dessutom konserveras på nytt om

de inte ska falla i bitar.

DET HAR MÖRKNAT ute när vi når det sista

rummet. Rökelsekar från 1500-talet

hänger i ett glasskåp. Men här finns också

museets kanske mest värdefulla föremål.

Det är ett processionskors från 1000-talet

– brytningstiden mellan vikingatid och

medeltid. Korset hittades på 1960-talet

i Löddeköpinges gamla stenkyrka. I den

nya museivisionen ska den här klenoden

få en mer central plats.

– Dessa föremål skänker hisnande perspektiv.

De förmedlar en närvaro som vetenskapen

är oförmögen att göra, säger

Per Karsten