”Fel att Lus driver avgiftsfrågan”

- in Debatt
@Lundagård

Det är fel av Lus att driva

kampanj mot avgifter, menar

Per Ranstam på Lundaekonomerna,

som tycker att universitetet bör införa

studieavgifter för studenter

utanför EES-området.

Lundaekonomerna tycker att

Sverige bör införa avgifter för

studenter utanför EES-området.

Varför är Lundaekonomerna inte

motståndare till avgifter som vissa

andra kårer i Lund? Är vi giriga,

vi är ju trots

allt ekonomer?

Tycker vi

sämre om folk

utanför EES?

Nej, det gör

vi inte. Och

giriga, avgör själv.

Vi tycker fortfarande att utbildning

ska vara gratis för personer

som kommer från EES- området.

Vi tror inte heller att det

finns någon dold agenda bakom

de planer om avgifter som nu

smids på utbildningsdepartementet.

Men det är tydligt att

de konspirationsteorierna härjar

i delar av LUS-styrelse.

Med Bolognaprocessen ökar

internationaliseringen, vilket är

bra. Men det är naivt att tro att

utbildning är något som stater

inte konkurrerar med.

Utbildning har ett värde, det ger

en konkurrensfördel och det är något

som studenter som kommer

till Sverige bör betala för. Tror ni

att studenterna som kommer hit

är döttrarna till den fattige bonden

på landet? Tror ni att den kunskap

de för med sig hem skall användas

till att bygga upp produktion för

inhemsk tillverkning?

Eller är det

kanske så att de

som kommer

egentligen kan

betala för sig

och att utbildningen kommer att

användas till att bygga upp forskning

och fabriker som kommer att

konkurrera med vår.

VI LEVER I EN globaliserad värld,

det får vi acceptera. I denna värld

råder konkurrens och ett medel i

kampen är kunskap. Den har ett

värde, och studenterna och det

land som de kommer i från bör betala ett pris eftersom kunskapen

ger dem mångdubbelt tillbaka.

I USA och Storbritannien är det

inte ovanligt med universitet där

studentpopulationen till mer än

hälften består av utländska studenter.

I och med Bolognaprocessen, där fler kurser ska ges på engelska,

kommer fler att söka sig till Sverige.

Att då inte ta betalt för utbildning,

vore att skjuta sig själv i foten. I så

fall skulle vi ge bort utbildning som

många stater i dag tar betalt för.

Det skulle bidra till att försämra vår konkurrenskraft. Vill vi det?

Men är inte utbildning en

mänsklig rättighet, invänder

någon. Jodå, det är en mänsklig

rättighet att lära sig läsa, skriva

och räkna. Men det är knappast

en rättighet att lära sig hur man tillverkar mobiltelefoner och

bilar till låg kostnad och hög

kvalité.

Jag vill egentligen inte agera

i den här frågan. LUS har betydligt

viktigare uppgifter att

sköta. Helt klart tar avgiftsfrågan

tid från andra viktiga

frågor: Bolognaprocessen, den

höga arbetslösheten bland akademiker,

bostadsfrågan och

kvalitén i undervisningen.

DET ÄR ANMÄRKNINGSVÄRT att

LUS väljer att lägga krut på

en fråga där kårerna inte är

eniga. Det agerandet gör det

definitivt inte enklare för kårer

som är skeptiska till LUS

att motivera sitt engagemang

i samarbetsorganet.

PER RANSTAM

ORDFÖRANDE

LUNDAEKONOMERNA