Svårt locka företag till arbetsmarknadsdagar

- in Karriär

Det är svårt att locka företag till arbetsmarknadsdagar för studenter som läser humaniora och samhällsvetenskap.

På fredagen var det premiär för Lupefs Framtidsdag, som satsar på föreläsningar i stället för utställare.

– Det gäller att hitta en koppling till arbetsmarknaden, säger Lupefs:s ordförande Magnus Vøllo.

Teknologkåren avslutade för en vecka sedan sina arbetsmarknadsdagar där över hundra företag deltog. Lundaekonomerna lockar i vanlig ordning stora sponsorer till sin mässa i februari.

Organisationer för studenter som pluggar samhällsvetenskap och humaniora här däremot ofta svårt att locka företag till sina arbetslivsevenemang.

Nu satsar Lunds universitets politiska och ekonomiska förening, Lupef, på Framtidsdagen, som anordnades för första gången på fredagen.

Framtidsdagen är inte någon traditionell arbetsmässa. I stället ligger fokus på föreläsningar och debatt.

– Syftet med dagen är att låta en rad föreläsare med anknytning till utbildningen ge tips och råd om livet efter examen, säger Magnus Vøllo.

”En utmaning att få jobb”

Trots dåligt väder är uppslutningen hög, något som enligt Magnus Vøllo visar på att studenterna funderar mycket på den tuffa arbetsmarknad som väntar.

– Det är en utmaning när man läser politisk kandidat, det gäller att vara offensiv och nätverka för att få det jobb man vill ha.

Deltar i Hybrid

Förändringen innebär inte att Lupef slopar sina arbetsmarknadsdagar. I stället väljer organisationen att delta i Hybrid, en mässa som anordnas på våren i ett samarbete mellan Humanistiska och teologiska studentkåren och Samhällsvetarkåren.

Lupefs Magnus Vøllo ser Framtidsdagen som ett komplement till Hybrid, som också har haft vissa problem med att locka företag. Pär-Ola Nilsson, vice ordförande för Samhällsvetarkåren, tror att det beror på okunskap.

– Det är helt enkelt inte så uppenbart för företagen vad de ska ha en samhällsvetare till, vilket jag tror gör det svårare att få dem att komma.

Kreativt arbetssökande

Pär-Ola Nilsson hoppas att det blir lättare att få företagen att komma när de inser hur nyttig en samhällsvetare kan vara.

– De söker inte upp oss på samma sätt som de gör med till exempel ekonomerna, men får vi bara in fler samhällsvetare på företagen kommer de också att vilja anställa fler.

För dagens nyutexaminerade gäller det då att vara lite kreativa i sitt arbetssökande.

– Samhällsvetare har ofta värdefulla kunskaper som inte framgår på ett cv. Förmåga att hantera stora mängder information och se på problem ur olika perspektiv, för att ta några exempel. Vi samhällsvetare måste lära oss att profilera oss bättre helt enkelt, säger Pär-Ola Nilsson.