Är läkaren den nya kranen?

- in Böcker, Kultur, Recension

Journalisten Patrick Radden Keefe har skrivit en bok om en samvetslös familj som krängt det kraftigt beroendeframkallande Oxycontin till miljontals människor och slagit deras liv i spillror. Lundagårds Hampus Peterson har läst en berättelse relevant långt utanför USA:s gränser.

Titel: Smärtans imperium
Originaltitel: Empire of Pain
Utgivningsår: 2022
Författare: Patrick Radden Keef
Förlag: Albert Bonniers förlag

Var går gränsen mellan kapitalistisk konkurrens och samhällsskadlig girighet? Det är ingen enkel fråga att besvara. Många gånger kan sentimentet kring en viss typ av affärsverksamhet ändras snabbt. Samhällets moraliska måttstockar förändras med tiden och det är inte alltid så lätt att identifiera vad som är ekonomisk brottslighet och vad som är innovativ vinstmaximering.

En bransch som samhället reviderat sin syn på är läkemedelsindustrin. Vissa har till och med gått så långt att de jämfört medicinjättarnas affärsmetoder med tobaksbolagens övertramp under 1900-talet. Hur har det kunnat bli så? Att utveckla produkter som ska hjälpa människor borde rimligtvis inte vara lika dåligt som att sälja rökbara giftpinnar. Men det finns en uppenbar förklaring till att vinden har vänt: opiodkrisen.

Miljontals liv har förstörts av opiodberoende i USA de senaste tjugo åren. Det handlar om smärtstillande läkemedel som blivit aggressivt marknadsförda till både läkare och patienter, vilket skapat en våg av opiodutskrivningar. När läkemedlen sedan blev dyrare och svårare att missbruka vände sig användarna till billigare gatuopioder som heroin.

Journalisten Patrick Radden Keefes bok Smärtans Imperium ger läsaren ovärderlig kunskap om en av vår tids stora tragedier och om gärningsmännen bakom den. Opiodkrisen har splittrat miljontals familjer och dödat hundratusentals, samtidigt har ägarna till patenten blivit ofattbart rika och tagit sig in de finaste av rum för att tvätta rent sina rykten.

Familjen Sackler var pionjärer inom läkemedelsförsäljning och lyckades genom innovativ marknadsföring skapa ett imperium inom smärtlindring. Men det var först med läkemedlet Oxycontin som de stora vinsterna materialiserades i familjeföretaget Purdue Pharma. Opioden marknadsfördes som ett botemedel mot all typ av smärta. Enligt reklamen var det ”The One to Start With and the One to Stay With”.

Namnet Sackler har samtidigt genom familjens expansiva filantropi prytt vår tids finaste institutioner: Harvard, Oxford, Cambridge såväl som Louvren och Guggenheim – för att bara nämna några. Radden Keefe skildrar hur ”artwashing” (när förmögna personer investerar i kultur för att distrahera från eller legitimera sina skadliga handlingar) går till på högsta nivå. Runt om i världen har fakulteter och muséer tagit emot stora donationer från Sacklers i utbyte mot att familjens namn ska vara synligt för alla besökare.

Smärtans imperium.
Bild: Albert Bonniers förlag.

I andra halvan av boken får läsaren följa hur verkligheten hinner ifatt Oxycontins skapare. Kritiken växer med dödsfallen, och till slut börjar rättsprocesserna bli allt fler.

Purdue Pharma, som för tjugo år sedan var ett helt anonymt företag, nämns nu i stället i Macklemorelåten ”Drug Dealer”, med den passande refrängen ”My drug dealer was a doctor, had the plug from Big Pharma, I think he trying to kill me, he tried to kill me for a dollar”.

Inte ens Sverige är förskonat från opiodmissbruk. 2022 dog 822 personer av narkotika- och läkemedelsförgiftningar. Den vanligaste substansen som nämndes i dödsorsaksintygen var oxikodon, vilket är samma aktiva substans som finns i Sacklerfamiljens Oxycontin. Sedan 2012 har substansen ökat med 192 procent enligt Socialstyrelsen. Skillnaden gentemot USA är dock fortfarande stor då de ekonomiska incitamenten på andra sidan Atlanten är helt annorlunda.

Även om läkare i Sverige är betydligt mer försiktiga i utskrivningen av opioder ser Socialstyrelsen en tydlig trend: missbrukare går i allt större utsträckning från gatudroger till receptbelagda läkemedel. Patrick Radden Keefes skildring av denna nya verklighet är därför en berättelse relevant även för Sverige.