Spexdebatten snedvrider fokus

- in Debatt
@Lundagård

Det finns ett tydligt inslag av genusdebatt i den pågående diskussionen om män

och kvinnor på spexscenen.

Denna infallsvinkel riskerar dock att motverka sitt eget syfte, samtidigt som

den lägger en dimridå över kulturyttringars rätt till sin egen form – och

möjligheterna att skapa en ny.

Den feministiska filosofen Wendy Browns bok States of Injury – Power and Freedom

in Late Modernity (Princeton, 1995) pekar på hur givna identiteter (till exempel

kön, etnicitet, sexualitet) fungerar som ”input” i det samhälleliga maskineriet.

Dessa inputs skapar maktojämlikheter, ty dessa identiteter är inte enbart

formella, utan också sociala kategorier med

olika position och värde.

Försöker man häva detta ojämlika tillstånd genom att kräva vissa typer av

juridisk särställning (till exempel för den sociala gruppen ”kvinna”), förstärks

den ojämlika situationen, ty den sociala kategorin har blivit ännu mer utmejslad

som ”svag” och ”offer”.

Där har Wendy Brown flera radikala feministiska filosofer med sig. Bland andra

Sandra Lee Bartky, som

beskriver faran i en så kallad systematisk asymmetri, i vilken kvinnor tenderar

att lägga sig till med ritualer av självförminskande genom att spela med i det

manligt dikterade spelet (Femininity and Domination – Studies in the

Phenomenology of Oppression, Routledge 1990).

Båda dessa feministiska filosofers lösning är en starkare kvinnlig

autonomi, där en av ingredienserna är att skapa

egna forum. Således, genusperspektivet är komplext och svåröverskådligt. Höjer

man inte blicken tillräckligt, riskerar man att ”skjuta budbäraren istället för

avsändaren”.

Ett krav på att männen skall blandas upp med kvinnor på spexscenen, uttryckt

genom någon form av dekret eller regel, synes därför endast förstärka och

fördjupa den struktur som kritiseras.

Är det då ett föreningsdemokratiskt problem utifrån någon form av mans-

dominans inom föreningarna? Knappast, då samtliga spexföreningar har en tämligen

god blandning av män och kvinnor

inom sin organisation – stundom även på de högsta posterna.

Detta för över frågan till ett kultur-

yttringsperspektiv. Lundaspexet och Toddyspexarna bedriver, som ett resultat av

ett aktivt val inom föreningen, en kulturverksamhet som per definition

implicerar enbart män på scen.

Detta synes mig inte märkligare än att exempelvis Ordkonst slår vakt om språkets

fascinerande uttrycksmöjlighet, och därmed vänligen men bestämt skulle avvisa de

som istället önskar uttrycka sig via film-mediet.

Eller att en poesiförening anordnar aftnar för poesideklamering, men inte

tillåter vältaliga marknadsförsäljare på estraden.

Tvärtom, det skulle snarast vara ytterst antastligt om någon utomstående skulle

ge sig själv mandat att diktera hur föreningens kulturyttring skall ske.

Historien har dessvärre visat upp exempel på hur kulturyttringar då kan

omvandlats till ett lydigt redskap för särintressen och maktfullkomlighet.

Däremot, och detta är oomtvistligt, äger föreningen rätten att, inom

ramen för den demokratiska beslutsprocessen, ändra på sin egen

kulturyttringsform.

Vem som helst inom föreningen kan framföra sådana förslag, vilka har att tas

eller förkastas. Ett exempel på detta är Knaustus (1958), då en ny spexform med

kvinnlig huvudrollsinnehavare såg dagens ljus, och samtidigt introducerade

begreppet ”pjäx”. I början av 80-talet valde Spexföreningen Jesper att helt

anamma denna form.

Toddyspexarna föredrar att hålla fast vid sin konstform. Då har vi bara att

respektera detta.

Detta innebär dock inte att det saknas lösningar, om man nu representerar

en annan smakinriktning. Ty, det står var och en fritt att inspireras av

yttringen i övrigt, och skapa en ny kulturyttring.

Ett utmärkt exempel på detta är Boelspexarna. Deras initiativ är en konkret

markering av ett ställningstagande mot mansdominansen på scen – men utan att

kräva kväsning av densamma. Mångfalden har ökat, konsten utvecklats – och

respekten för kvinnlig humoristisk scenkonst har förstärkts påtagligt.

Det aktuella problemet är alltså inte en relevant genusfråga. Det förekommer

heller inte några föreningsdemokatiska övertramp. Kulturyttringen är vald av

respektive förening. Det står också var och en fritt att skapa en annan,

alternativ kulturyttring.

Så, en stilla undran är egentligen – vari ligger problemet?

Pål Wederbrand

Ständig sekreterare i Uarda-Akademien.

magisterstudent vid

institutionen för praktisk

filosofi. F d Jesper-, Toddy- och Lundaspexare, Edil,

SAU-förman mm.