Mördares mamma söker försoning

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Sindiwe Magona: Mödrar emellan. Natur och Kultur. Övers. Ulla Danielsson.

Sindiwe Magona har skrivit en stark bok om ett mord i apartheidens Sydafrika.

Men balansen mellan tragedi och snyfthistoria är svår.

1993 mördades amerikanska Amy Elisabeth Biehl av ett svart pojkgäng i Sydafrika.

En ung vit studentska, volontär i de sydafrikanska demokratiska valen knivhuggen

till döds.

Till synes utan anledning. Tidningsrubrikssättarna visste inga gränser – hur

kunde det ske? Mordet gav upphov till ett medialt massmedlidande, en näst intill

helgonförklaring av Amy och ett upptrappat hat mot den svarta befolkningen i

Sydafrikas kåkstäder.

Sindiwe Magona försöker i sin bok Mödrar emellan se händelsen ur ett

annat perspektiv. Uppvuxen som svart sydafrikan i en verklighet av

tvångsförflyttningar och slumområden, söker författarinnan förklaringarna bortom

löpsedlarna.

Ur en penna som brinner av vrede och politisk maktlöshet växer berättelsen om

Mxolisi fram. Mxolisi dömdes 1993 till ett långt fängelsestraff för att ha

utdelat de dödande knivhuggen mot Amy.

I sin roman försöker Magona gå in i rollen som Mxolisis mor för att skapa

sin egen bild av vad hon tror att modern har känt och tänkt efter det

inträffade.

En värld av skuld och skam öppnar sig motvilligt för läsaren, men i kulisserna

till ett brinnande lands historia börjar även kampen för upprättelse.

I boken skriver Mxolisis fiktiva mor brev till den mördade Amys mor med

förhoppningen att de, moder till moder, skall kunna uppnå någon form av

försoning.

Utan att tona ner brottets grymhet, ställer författarinnan skuldfrågan i

förhållande till åratals förtryck och förnedring av den svarta befolkningen.

Med hög röst talar Magona om gatugäng och kriminalitet som substitut för

förlorad gemenskap när släkt och familjeband slagits sönder, om förändringar som

krävt nya identiteter och morallagar, där målen alltid har helgat medlen.

Mödrar emellan är en viktig bok, så det är mer än beklagansvärt att den

ibland känns som en snyfthistoria.

Äkta förståelse tar sällan genvägar, något som Magona borde veta eftersom

nyhetsrapporteringen efter mordet på Amy av allt att döma ligger till grund för

bokens tillblivelse.

En återkommande självömkansmentalitet gör att resonemangen med jämna mellanrum

går läsaren förbi och endast lämnar ett ljumt jaha efter sig.

Kanske hade förståelsen för lidandet känts mer total om berättelsen hade varit

mer rakt på sak.

Trots det är problematiken uppenbar – hur skall man kunna förklara och förstå

generationer av förtryck mot sig själv och sina anhöriga utan att till slut

tycka synd om sig själv?

Boken balanserar mellan att vara en rent journalistisk text och en

utbroderad berättande historia. Sakligheten som här är nödvändig hade dock gjort

sig mycket bättre i ett mer kompakt språk eftersom skärpan i detaljrikedomen då

hade blivit tydligare och känts mer motiverad.

Trots sina brister är Mödrar emellan på många sätt en stark bok.

Författarinnans sätt att placera moderskap som centralt tema för att sedan fläta

ut historiens olika trådar från detta tillför skickligt en symbolisk dimension

åt boken då kvinnan snarast tar formen av en allomfattande urkraft.

Vidare förs Magonas kritik mot kvinnans underkuvade ställning i de svarta

kåkstäderna slagkraftigt fram mellan

raderna. Magona lånar sin röst åt sitt folk och visar med detta ett ansikte, ett

land, där blod alltid är tjockare än vatten.