Bottenbetyg till tyska institutionen

- in Nyheter

Studenterna ger flest minus till tyska institutionen på en rad punkter i nya

Studentbarometern. ”Oacceptabelt”, säger humanistkårens ordförande. Men

ställföreträdande prefekten är överraskad – institutionen har inte gjort något

fel.

Utvecklingen av studenternas, kritiska tänkande, lärarnas förmåga att göra sitt

ämne intressant och deras intresse för kursutvecklande diskussioner: det är bara

ett litet urval av alla de frågor som tyskastudenterna underkänner sin

institution på i Studentbarometern Humaniora 2002.

– Situationen är inte acceptabel, säger Christian Resebo, humanistkårens

ordförande.

I Studentbarometern – en undersökning som görs av utvärderingsenheten på Lunds

universitet i samarbete med LUS, Lunds Universitets Studentkårer – är det

fakulteten för humaniora som denna gång hamnat under luppen. Bland de brister

som framkommit sticker tyska institutionen ut.

Flest minustecken

Att studenterna på tyska institutionen inte känner sig delaktiga i

kursutvecklingen ser Christian Resebo som ett av de mest anmärkningsvärda

resultaten.

– Men det är också kårens ansvar att informera och utbilda studenterna om hur de

ska kunna påverka sin situation, påpekar han och menar att även studenterna

själva måste bli bättre på att engagera sig.

Lundagård har fått ta del av en ännu inte officiell version av undersökningen. I

den stod bland annat att: ”Tyska institutionen [får] flest minustecken”. Bland

annat denna formulering ströks efter att institutionsföreträdare hade haft ”ett

långt samtal med utvärderingsenheten”, berättar ställföreträdande prefekt Klaus

Rossenbeck.

Han säger sig vara mycket förvånad över resultaten från Studentbarometern.

– Detta överensstämmer inte alls med de uppgifter som har framkommit i våra egna

kursutvärderingar.

Mindre pengar

Klaus Rossenbeck tror att en del av förklaringen till de usla resultaten är

att allt färre studenter vill läsa tyska, vilket gett institutionen mindre

pengar att röra sig med. Det har ökat stressen bland lärare och studenter, menar

han.

– Även om man kanske inte kan ha samma kunskapskrav som tidigare så försöker vi

behålla samma nivå i undervisningen som under bättre tider, säger han.

På en direkt fråga om institutionen gjort något fel svarar han nekande och

hävdar att problemen ligger utanför institutionens kontroll.

– Visst har studenterna rätt att få en så bra utbildning som möjligt, men vi kan

inte trolla. Med våra resurser har vi gjort vad vi kan.

Han ställer sig dessutom frågande till varför studenterna upplever att de inte

har någon möjlighet att påverka sina studier, när platserna för

studentrepresentanter i institutionsstyrelsen ofta är vakanta.

Är det rimligt att studenterna är så här missnöjda med sin situation vid tyska

institutionen?

– Nej, absolut inte. Institutionsledningen hade gärna diskuterat detta med dem

om vi känt till problemet, säger Klaus Rossenbeck.

– Eftersom våra kursutvärderingar gett oss positiv respons ser jag inget skäl

till att studenterna yttrar sig på det här viset, fortsätter han.

Allra största allvar

Tycker du att det finns något ni kunde ha gjort för att undvika den dåliga

studiesituationen?

– Det är en rent hypotetisk fråga. Vi hade inte någon anledning att fundera i

sådana banor. Studenterna borde ha tagit upp frågorna.

Än har inte tyska institutionen utarbetat konkreta förslag på åtgärder, men man

kommer inom kort att diskutera saken med såväl studenterna som kåren och

lärarna.

– Vi tar det här på allra största allvar, säger Klaus Rossenbeck.

Humanistkåren har i anslutning till rapporten presenterat en handlingsplan för

hur man ska kunna komma tillrätta med bristerna på humanistiska fakulteteten –

utan mer resurser. Att förändra lärarnas attityder bedöms som viktigt, men mer

konkret framförs idéer om allt från större samarbete mellan ämnena till fler

gästföreläsare och kursutvärderande diskussioner redan vid kursstart.

– Problemen för tyska institutionen gäller i första hand det sociala ansvaret.

Det handlar om att se den enskilda individen. Det kan vara så enkelt som att

lära sig studenternas namn, säger Christian Resebo