Han kan vinna spelvärldens Oscar

- in Kultur & Nöje, Nyheter, Porträttet
@Lundagård

Den nionde februari delar Writers Guild of America för första gången ut pris för bästa dataspelsmanus. Lundabon Christofer Emgård är nominerad för succén World In Conflict. Möt honom i ett samtal om indiespel, grabbighet och nördarnas nya status.

När Christofer Emgård börjar berätta om sin uppväxt på en gård utanför Helsingborg hoppas jag på en sorglig historia.

Han får gärna ha levt i ett mörklagt rum med en rödflimrande datorskärm som enda ljuskälla. Hans bästa vän får gärna ha varit Yan från Sydkorea.

Han får gärna ha blivit skrattad åt.

Det hade kontrasterat himla snyggt till kommande L.A-galan där Chistoffer minglar med bröderna Cohen, kanske får äntra scenen, greppa mikrofonen och tacka sin underbara flickvän Lisa.

Porträttrubriken kunde bli något i stil med ”Nördrevansch” och askungesagan om spelkillen en bild för nördattributens statusresa de senaste åren.

Jag får aldrig som jag vill: Christofer är allmänbildad, välformulerad och har gjort betydligt mer i sitt liv än att konsumera Jolt Cola.

Brett nördskap

Han har deltagit i flera teater- och filmprojekt och är utbildad vid författarskolan i Lund.

Det är därför han är så grym på att skriva datorspelsmanus.

– Att jag alltid sysslat med så olika grejer samtidigt har varit en förutsättning.

Jag har en bakgrund både av film, drama, spel och skrivande. Kombinerat med att jag är en bokmal. Att skriva för spel är alla sorters skrivande man kan tänka sig: skönlitterärt, manusform för film och spels alldeles unika manusstruktur. Jag har lärt mig av att konsumera andras grejer och myten om isolerat skapande tror jag inte på.

Vi sitter i Christofers etta invid Lunds station som han delar med Lisa, illustratör och flickvän. Läget är perfekt för pendling till jobbet på Malmöbaserade dataspelsföretaget Massive Entertainment.

I bokhyllorna varvas klassiker, fantasyserier och mangaböcker. Väggutrymmet som blir över pryds av Miyazakis tecknade filmstjärnor och serieuppslag från tidningen Cigarett.

– Måste man vara nörd för att ha ditt jobb?

– Ja, det måste man. En nörd är en person med förmåga att fokusera starkt på grejer. Det gäller precis lika mycket en riktigt grym gitarrist, bara att de traditionellt ansetts mer outgoing. Beteendet och tendensen är densamma, det handlar bara om olika fokus. Nördskap, absolut, det är jätteviktigt för att bli bra på saker.

Spelandets nya status

Att attityden gentemot dator- och tevespel har förändrats på senare år är vi överens om. Livsstilsmagasinen har skaffat sig spelredaktörer med trendiga glasögon och kulturmänniskorna dansar till Nintendoromantik.

– Spelandet har blivit så mainstream att media inte längre kan peka finger åt det. Mer än hälften av vår befolkning spelar i någon form, snittåldern är hög och 40 procent av spelarna är kvinnor. Även om jag fortfarande kan få frågan hur många på mitt jobb som är gravt överviktiga.

– Hur många är tjejer då?

– Vi har två tjejer av 140 som jobbar med produktionen. Tyvärr. Där får du rätt. Jag tror att många tjejer skräms iväg av att det är en så mansdominerad bransch.

– Är det grabbigt i fikarummet?

– Det kan nog vara lite smågrabbigt, men det råder verkligen ingen fotbollslagsjargong. Då hade jag aldrig trivts. Dessutom hoppas jag att grabbtrenden vänder snart – på utbildningarna idag är nästan hälften tjejer.

christoffer-emgard-el4.jpg

Utveckling mot film

World In Conflict är ett realtidsstrategispel om kalla kriget som exploderar i ett fiktivt tredje världskrig.

Christoffer är nöjd men beklagar att de stora bolagen bara vågar investera i en viss typ av spel: säkra actionkort med amerikanska perspektiv och uppföljare till kommersiella framgångar – precis som filmbranschen.

– Finns det ingen scen för indiedataspel?

– Väldigt lite, problemet är att det kostar så mycket att utveckla spel. Det är lätt för en kille att dra ihop några kompisar, springa ut med filmkameran och sedan snickra ihop en hyfsad film vid datorn. Samma med musik. Att utveckla spel kräver mycket specialkunskaper och resurser. Det är skitsynd, och därför vågar ingen sig på att göra till exempel ett höglitterärt spel.

– Har du något drömspel som de stora bolagen aldrig kommer realisera?

– Jag skulle gärna göra ett politiskt utmanade spel. Till exempel ett spel som utmanar USA:s syn på terrorism och deras roll i världen.

Christofer Emgård tror att framtidens datorspel kommer utvecklas i riktning mot filmmediets mer komplexa karaktärer och relationer. Han är just nu uppe i två nya, hemliga spelprojekt men känner att även andra berättarformer pockar på .

Det finns flera filmmanus och minst två bokidéer i laptopen.

Text: Matilda Gustavsson
Foto: Emil Langvad