”Studenter vill också ha bra utbildning”

- in Debatt
@Lundagård

För mycket studentinflytande över utbildningen riskerar att leda till lägre krav, sa Mats Alvesson, professor i företagsekonomi, i en intervju i Lundagård i oktober.

Nu får han mothugg av studenten Anna Kovasna:

”Vi är inga kunder på jakt efter en lättsmält utbildning, så sluta behandla oss på det viset”, skriver hon.

Studentinflytande leder till sämre utbildning och lägre krav, hävdar Mats Alvesson i en intervju i Lundagård (7/06). Jag håller inte med. Min erfarenhet efter ett år som ordförande för Lunds samhällsvetarkår och som styrelseledamot i Sveriges förenade studentkårer är att studenterna snarare ställer högre krav än universitetet.

”Studenterna vill höja kraven”

Visst händer det att enstaka studenter, precis som Alvesson hävdar, vill ta bort jobbiga böcker för att kunna glida igenom sina universitetsstudier. Med ett resurstilldelningssystem som premierar genomströmning är det dock betydligt vanligare att studenterna i stället vill höja kraven för att försäkra sig om att deras utbildning håller vad den lovar.

Liksom Alvesson skriver finns det också en del studenter som har ett kundperspektiv på utbildningen. Det är något som jag ogillar skarpt. Studenten ska inte passivt konsumera en färdigpackad produkt, eller möjligtvis lojt gnälla när den inte lever upp till förväntningarna.

”Dialog mellan studenter och lärare krävs”

Det händer däremot lika ofta att vi blir behandlade som kunder; som utbytbara enheter som snabbt ska slussas igenom utbildningsfabriken utan att störa maskineriet för mycket. Att som Alvesson ifrågasätta studenternas delaktighet och inflytande är ett stort steg i den riktningen. Jag är övertygad om att utbildningen inte kan hålla hög kvalitet utan dialog mellan lärare och studenter. Studenterna måste släppas in.

”Omtentor betyder inte att vi lär oss mindre”

Mats Alvesson beklagar sig också över att studenterna vill ha omtentor, extentor och pedagogiska lärare. Ja, det vill vi, och tro mig, det är inte för att vi tycker att det underminerar vår utbildning.

Kraven på omtentor utgår från den enkla devisen att kunskap är kunskap oavsett när den inhämtas. Den utgår också från tanken att studenter är människor – ibland misslyckas vi och ibland kan vi helt enkelt inte ta tentan när vi borde.

Samtidigt är vi beroende av våra poäng för vår försörjning. De flesta av oss vet hur jobbigt det är att ha resttentor som riskerar att försena hela vår utbildning och dessutom ställa oss på bar backe.

Snabba omtentor innebär inte att vi lär oss mindre. De är däremot en förutsättning för vår studiegång och för att vi inte ska drabbas av magsår när vi funderar på hur i helvete vi ska överleva nästa termin.

”Undervisning är viktigt – precis som forskning”

Extentor och pedagogisk utbildning då. Personligen tycker jag att extentor med facit, som förekommer på en del institutioner, däribland på Alvessons egen, är ganska märkligt. Däremot är det tyvärr så att vi läser vid ett universitet där antalet lärarledda timmar på vissa fakulteter är pinsamt låg och där kontakten med lärare är sällsynt. Att ha gamla tentor som instuderingsfrågor när man på egen hand ska läsa stora mängder litteratur är därför en självklarhet.

På samma sätt är pedagogisk utbildning viktigt för att läraren i en pressad situation kunna förmedla sin kunskap på ett effektivt och inspirerande sätt som når alla studenter. Kravet på pedagogisk meritering, som tack vare kårerna är inskrivet i universitetets anställningsordning, är också viktigt eftersom det skickar en signal att undervisning, och inte bara forskning, är viktig.

Ett universitet som enbart bryr sig om forskning förtjänar i min mening inte att kalla sig universitet överhuvudtaget.

”Alla ska ta sitt ansvar”

Kraven på hög utbildningskvalitet och rimliga förhållanden för studenter går hand i hand. Vi ställer krav på pedagogik, stöd och humana tentavillkor eftersom vi samtidigt kräver att vår utbildning inte ska vara lätt och kravlös. Inte tvärtom.

Alvesson har dock rätt i en sak. Utbildningskvalitet är inte detsamma som överföringen av ”ett visst informationsinnehåll i lätt memorerbar form”. Lika lite som jag gillar studenter som konsumerar utbildning gillar jag utbildning som ser ut på det viset.

Båda bottnar i samma sak – en bristande dialog mellan studenter och lärare. Vi har ett gemensamt ansvar för att universitetet ska erbjuda utbildning av högsta kvalitet.

Jag blir lika arg på studenter som inte tar sitt ansvar, som på lärare som inte tillåter det. Vi är inga kunder på jakt efter en lättsmält utbildning, så sluta behandla oss på det viset.

Text: Anna Kovasna
student i socialantropologi

Foto: Jens Lennartsson & Emma Svensson, montage: Emma Svensson