Lundastudenter jobbar mot framtidens elbil

- in Nyheter

Under 2015 kan de första stegen mot en helt ny tid av elbil ha tagits vid Lunds tekniska högskola. Lundastudenter står bakom en idé som de säger ska revolutionera bilmarknaden.

– Vad behöver vi egentligen från en stadsbil i dag? Säkerhet. Hållbarhet. Och en cool upplevelse.

Så presenterar Lewis Horne projektet Uniti. Han är grundaren till det projekt på Lunds universitet som syftar till att skapa framtidens elbil.

Lewis Horne förklarar att Uniti vill gå emot strömmen på bilmarkanden och göra morgondagens elbil mindre – och därför mer energieffektiv. Prototypen visar upp en bil med plats för endast två personer.

Stora ambitioner
Men det finns stora ambitioner för det lilla projektet. Laget bakom Uniti vill förändra bilindustrin och synen på vad en bil kan och behöver vara.

uniti3
Bild från tävlingen. Foto: Christina Zhou

Lewis Horne började arbeta med idén i början av året och är nu anställd på LU Open, en innovationsplattform i universitetets regi som arbetar med att främja projekt.

Sedan dess har också också Martin Ascard, student vid LTH, hoppat på tåget. Och projektet har flygit fram. Det finns redan planer på en första fungerande prototyp till slutet på 2016 och vad Uniti egentligen är börjar utkristalliseras.

Ingen revolutionerande teknik
Men bakom framfarten står inte någon revolutionerande teknik eller banbrytande innovation. I stället står det logiska tänkandet för framgången.

– Vi kommer inte ha de galnaste tekniska specifikationerna, men vi ifrågasätter saker. Vi ifrågasätter hur människor tar sig runt i dag och hur det egentliga behovet ser ut för att kunna flytta runt människor i en stad, säger Martin Ascard och exempliferar:

– Det måste finnas ett mellanting mellan en bil som väger ett och ett halvt ton och en cykel som väger tio kilo. Vi vill göra en hållbar bil, lättviktbil, med två personer som sitter i den. Dessutom kommer interaktionen mellan det fysiska och det visuella också vara något helt annat än det vi ser i dag.

Martin Ascard beskriver bilens utrustning som sci-fi-inspirerad – bilen kommer bland annat att sakna pedaler och kunna interagera med förarens telefon.

Även om den fysiska prototypen är beräknad till först om ett år, så ska man redan i början av nästa år ska man kunna provköra bilen genom virtual reality-teknik.

Lundagårds reporter testar Oculus Rift. Foto: Christina Zhou
Lundagårds reporter testar Oculus Rift. Foto: Christina Zhou

– I januari–februari ska man kunna ta på sig en Oculus Rift-hjälm och känslan av att själv köra en Uniti simuleras, säger Michael Bano, som är en del i Uniti-laget.

Globalt och lokalt nätverk
Det Lundbaserade Uniti har även sneglat ut globalt för inspiration och samarbeten. Efter en internationell konferens i San Fransisco har nätverket kring projektet vidgats och en världsomspännande grupp byggs upp kring den spännande idén, berättar Martin Ascard.

– Förutom en grupp i Lund finns en designer i Portugal, en person i Indien som kan mycket om material och Richard Lindberg i London som har kontakter med investmentbolag. Det blev ganska tidigt en kärngrupp, säger han.

Fler Lundastudenter bidrar
Dessutom vill Uniti-teamet ta till vara på den kompetens som finns på hemmaplan i Lund.

De anordnade därför en tävling i Lund, där studenter och övriga intresserade fick möjlighet att diskutera fram input för de många utmaningar som teamet fortfarande arbetar med. Inga idéer eller lösningar var för storslagna eller överdrivna, vilket deltagarna uppskattade.

– Eftersom det är lite av ett visionärt projekt så tillåts man vara fri i tänkandet och inte låsas fast i vissa regler vilket ibland kan vara fallet, menar Albin Wilson, student på LTH, och får medhåll av sin arbetsgrupp.

Framtida bidrag från studenter
På sikt är planen att Uniti kommer att bli till ett aktiebolag. Men även när det sker hoppas Martin Ascard, som i dag har en central, samordnande roll i Uniti, att en öppenhet bibehålls.

– Vi kommer att bjuda in människor och definitivt lyfta in studenter på olika sätt. Nya förmågor som kan utvecklas och utveckla Uniti. Det tror jag är jättevärdefullt, säger Martin, och betonar vikten av att vara öppen och tillgänglig.

– Om vi gör saker tillsammans och är transparenta så har vi möjlighet att göra verklig skillnad, och inspirera andra till att starta liknande initiativ. Det krävs mer än en bil för att skapa förändring i samhället, menar Martin Ascard.