Långsamt, gripande mumlande

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Kutlug Ataman – long streams Nikolaj udstillingsbygning, till 1 dec 2002.

I den gamla kyrkan Nikolajs största rum sätts tonen direkt i Kutlug Atamans installation 99 names. På en mängd videoprojektioner syns och framför allt hörs en man som nästan

spastiskt gungar fram och tillbaka i en religiös åkallan. Han bär dock en

klädsel som man knappast kan beskriva som religiös eller vördnadfull: ett

enkelt vitt linne över en svettig kropp.

Själva det andliga lyft som kyrkorum oftast ingjuter i betraktaren

kontrasterar mot den starkt fysiska kroppsligheten hos  dessa projektioner,

som just befinner sig uppe taket där den eteriska dimensionen hos arkitektur

ofta infinner sig.

Här utnyttjas verkligen det faktum att konsthallen är en kyrka och hela temat

i installationen  får en ytterligare dimension än det hade haft i en mer

profant neutral utställningshall.Vad som gör verket så starkt är främst ljudet

av mannens ständigt sammanbitna mumlande som löses upp i den luftiga akustiken

och som inte ger någon möjlighet att värja sig. Även i de andra rummen läcker

det igenom och till sist blir hela nedanvåningen invaderad av det.

Samma besatthet visar kvinnan med det minst sagt passionerade förhållandet 

till amaryllis.

I The four seasons of Veronica Read får man en både gripande, och ibland smått

löjeväckande inblick i dennna kvinnas fullständigt uppslukade förhållande till

sina blomsterodlingar. Verket ger handfasta tips om odling, man kan faktiskt

gå hit av samma anledning som man lyssnar på Trädgårdsdags i P1.

Mer gripande är det dock att se hennes livshistoria spelas upp. Hon berättar

om sin tid som sjuksköterska på långvården och här är det omöjligt att inte 

dra paralleller till hennes blomsterhobby. Det är som om hon inte klarade av

allt mänskligt lidande och själslig närhet,  men ville bevara sin vårdande

funktion i blomsterpassionen.

Kvinnans sammanbitna, lite asketiska ansikte och ryckiga gester för mig att

tänka vidare på religiösa sekter med inrutat liv och förnekelse av det

värdsliga. Veronica Reads liv verkar vara en oändlig cykel av att odla, sköta

om, ansa och knipsa.

Liksom i verket  99 Names blir ljudet till slut ett sammelsurium av

röstfragment. Ju längre man sitter desto lättare är det att råka in in samma

slags trans som sorlet från en fest eller en stor tågstation kan försätta en

i.

Vid verket It´s a vicious circle blir frågan om gränsen mellan konst och

dokumentär påträngande. En man från Jamaica berättar långsamt och sakligt om

de problem och sorger han upplever som invandrare i Berlin. Hans livsbejakande

syn på livet krockar ständigt med den njugga attityd han möter i trapphuset i

sin hyreskasern. Även här ger det långsamma utredande tonfallet känslan av att

hans tal skulle kunna vara en oändlig loop.

Det finns inget att säga om innehållet i Kutlug Atamans utställning det är mycket  gripande i sin

långsamma saklighet. Däremot verkar konstnären inte ha vågat lita på det

oestetiskt dokumentära utan har vrängt till presentationen i en krystad form.

De monitorer där mannen från Jamaica ger sin livberättelse är vända mot

varandra och sägs symbolisera att subjekt blir objekt i en ond cirkel.

Långsökt, var ordet!

Med dessa små noteringar med rödpennan i marginalen skall det dock inte

förnekas att det är en av de mest viktiga och gripande utställningar som

visats i denna konsthall på länge.