Grabbar, det håller inte

- in Debatt
@Lundagård

Det låter som ett bra skämt i ett spex: Lunds manliga studenter utnämner

sitt kön till en egen konstform för att inte kvinnliga studenter ska få stå på

scenen.

Tyvärr är detta inte ett skämt utan största allvar. Så var det också när jag

var aktiv i studentlivet på 1980-talet. Inga tjejer på scenen hos

Lundaspexarna och Toddyspexarna. Attityden att kvinnor skulle förstöra de

manliga spexens "konstform" upprepas som ett mantra inom manliga sällskap där

många medelålders och äldre spexare håller till.

Thomanders (studenthemmet på Sandgatan för bara manliga studenter) har med

åren utvecklats till en släktgårds för spexare. Här fostras nya generationer

spexare och deras beundrare i den rätta andan. Från den första groggen insuper

varje ung manlig spexarbegåvning att "det är roligare med killar som spelar

kvinnoroller". Det låter oskyldigt, men i grunden finns en kvinnosyn som är

mycket bekväm att odla för unga män i karriären. Fotsättningen ser vi ute i

yrkeslivet. 

Många äldre spexare och spexarvänner finns i Lukasgillet, ett ystert sällskap

för bara män som under decennier leddes av Sten Broman. I detta gille skapar

man konst under festliga former. En gång på hundra år har kvinnor inbjudits

till årsfesten, annars råder kvinnoförbud.

Vänner till mig som är med i

Lukasgillet har förklarat detta med att män ibland tycker att de har roligare

utan kvinnor. Det handlar alltså om en kvinnosyn, samma som på Thomanders, där

kvinnor endast ses som damer som man måste dra ut stolar åt, och inte som

jämställda systrar och medskapare av humor och konst.

Till för cirka tio år sedan var även Rotary bara för män. Sedan en domstol i

USA slagit fast att det stred mot den amerikanska konstitutionen att utestänga

kvinnor har alla klubbar tvingats att välja in kvinnor. I Lund Rotaryklubb,

som jag invalts i för ett år sedan, fanns ett hårt motstånd mot att ha med

kvinnor. Men nu är vi ett tiotal kvinnor bland ett hundra män.

Det är en märklig upplevelse att som kvinna i Rotary möta jättetrevliga

spexarvänner på jämställd fot och veta att de sannolikt understödjer en

struktur i studentvärlden som inte erkänner kvinnors begåvning. Påståendet att

enbart män på scenen är en egen "konstform" är en djupt anti-intellektuell

argumentation som – tyvärr måste man säga det – kännetecknar all

diskriminering och rasism. Det är främmande för den humanistiska traditionen

att frånsäga sig ett ansvar för de värderingar och villkor som ligger till

grund för den verksamhet man sysslar med. Konst som tillkommer under sådana

former förtjänar ingen respekt och hör definitivt inte hemma på ett

universitet där alla ska få möjlighet att utveckla sin begåvning på lika

villkor.

Anna Alsmark

Lundagårdsredaktör 1989-1991