Under en stimmig lunchrast på Katedralskolan har några studenter ställt upp ett bord vid ingången till matsalen. I stället för en vanlig seminarieuppgift har de fått i uppdrag att marknadsföra och samla in pengar till en biståndsorganisation.
Hreinn pór Hauksson och Alireza Aghabegi läser båda magisterprogrammet i entreprenörskap på Lunds universitet. När andra studenter skriver papers och sliter håret i grupparbetet, står de och försöker marknadsföra biståndsorganisationen Hungerprojektets insamling.
– Det här ett praktisk moment som syftar till att se hur bra vår utbildning fungerar i det verkliga livet, säger Alireza och får medhåll från Hreinn.
Meningen med uppgiften är att genom marknadsföring och information locka olika åldersgrupper att engagera sig för biståndsorganisationen. Hreinns och Alirezas grupp har fått i uppdrag att sprida budskapet bland gymnasieelever.
– Uppgiften testar vår förmåga att marknadsföra olika evenemang med kort varsel och en begränsad budget, säger Hreinn.
Eleverna rör sig i klungor mot matsalen och Hreinn, utrustad med en banderoll med biståndsorganisationens logga, gör sitt bästa för att stoppa och informera de förbipasserande.
”Kolla in vår facebooksida”, säger han till de förbipasserande och pekar på de informativa lapparna vid bordet. ”Där kan ni hitta all information ni behöver!”
På lördag väntar ett evenemang till förmån för biståndsorganisationens insamling på stortorget. Ett så kallat silent disco, då man dansar till musiken i sina egna hörlurar, kommer att hållas.
– Men det känns som att de flesta eleverna här på Katedralskolan mest vill komma på discot och inte är så sugna på att samla in några pengar, säger Hreinn.
På väg ut från matsalen stannar i alla fall artonåriga Elias Grip till vid bordet och lyssnar till informationen om vad han kan göra för att samla in pengar.
– Det är klart att jag kommer på lördag, säger Elias.