Bakom kulisserna hos Boelspexarna

- in Spex

I över 140 år har spex varit en självklar del av Lunds studentliv – men hur blir en föreställning egentligen till? Lundagård kikar in bakom kulisserna hos Boelspexarna när de förbereder för sitt nyskrivna spex Frihetsgudinnan, för att se hur det egentligen är att få ihop ett spex.

Det är måndagen den 13 oktober och fyra dagar kvar till premiär. Boelspexarna repar som vanligt i AF-borgen. Lundagård är på plats för att få en rundvandring av PR-chefen Siri Winstedt för att se hur förberedelserna inför ett spex kan se ut.

Siri Winstedt, PR-chef, tar en paus i de hektiska
förberedelserna för att träffa Lundagård. Foto: Neo
Wikman.

I helgen slår Boelspexarna upp dörrarna till stora salen och välkomnar publiken in till det nyskrivna spexet Frihetsgudinnan. I en månad har Boelspexarnas sektioner jobbat hårt för att fredagen den 17 oktober kunna visa upp sitt nya framträdande. Det finns tio sektioner – styrelsen, scenen, sminket, syet, sexet, dekoren, orkestern, tekniken, stallet och sfixarna, som tillsammans bildar grunden för Boels verksamhet. 

Med sex stycken spex anslutna till Akademiska Föreningen, samt fler därtill knutna till nationer och föreningar, är spexengagemangeten betydande del i stadens studentliv. Trots det vet inte alla om hur det går till när ett spex sätts upp. Hur ser det egentligen ut – behind the scenes

I Stora Salen genomförs ett teknikrep, ljud och ljus testas och ställs in. Det är släckt i lokalen bortsett från scenlampor som lyser upp scenen. Tekniksektionen står med hörlurar och lyssnar till scensektionen som repeterar scener och på stolar framför sitter spexare från andra sektioner. För vissa är det första gången de ser scenen repetera sina repliker. Men det är inte bara scenen som står i fokus: Nere i diket sitter orkestern och repeterar musiken.

Orkestern är på plats framför scenen, redo för teknikrep. Foto: Neo Wikman.
Allt ska testas – ljus, ljud och teknik. Foto: Neo Wikman.

Irma Widegren är regissör för det nyskrivna spexet, och som en av fyra i manusgruppen har hon jobbat med Frihetsgudinnan sedan april. 

– Jag gick på regissörsposten i mars och satte därefter ihop en manusgrupp. Därefter började vi fundera på vad för spex vi ville sätta upp, berättar Irma Widegren.

Ganska snabbt bestämde sig gruppen för att sätta upp ett nyskrivet spex och i september, efter ett halvårs manusskrivande, var grunden till Frihetsgudinnan lagd. Därefter startade spexperioden och under en månad kom alla sektioner samman för att fullständiggöra spexet. 

– Det är mycket jobb, men det är fantastiskt. Man lär sig otroligt mycket och träffar så mycket folk, säger Siri Winstedt. 

– Det bästa med det här spexet är att det är helt nyskrivet, fräscht, roligt och har bangerlåtar, instämmer Irma Widegren. 

Siri Winstedt och Irma Widegren berättar att det har
tagit ett halvår att sätta ihop spexet Frihetsgudinnan.
Foto: Neo Wikman.

Även om spex är en teateruppvisning så finns det en del skillnader. En av de mest påtagliga är det skarpa spexsminket, som skiljer sig ganska mycket från det lite mer naturliga teatersminket. Sminkchefen Jakob Evenäs och Annie Hielscher från sminksektionen berättar om förberedelserna inför Frihetsgudinnan.

Vi övningssminkar, diskuterar och provar oss fram för att lyckas få till de rätta ansiktsdragen, perukerna och huvudbonaderna, säger Jakob Evenäs. 

I fyra veckor jobbar sminksektionen med förarbete, vilket innebär en del överskridande samarbete med andra sektioner. För dem i sektionen betyder det att man lär känna fler människor och att man får många nya erfarenheter.

– Jag tycker att alla som pluggar borde ta chansen och söka till ett spex! Det är väldigt kul och det är inte så många gånger i livet man annars får vara med och sätta upp en teaterföreställning, säger Annie Hielscher. 

Ett spex är ingenting utan en scen fylld av rekvisita och kulisser. Boelspexarnas dekorsektion bygger det från grunden inför nästan varje spex. Det bästa med att vara med i dekoren är den egna friheten, berättar Filip Carlsson och Jonatan Pogge Olofsson. Filip och Jonatan, som är del av dekorsektionen, berättar att de valde att gå med i Boelspexarna efter att vänner har rekommenderat det. 

– Jag tänkte att jag skulle prova att vara med och nu är jag hooked, berättar Jonatan Pogge Olofsson.

Smink, peruker och kostymer måste alla sitta på periärdagen. Foto: Neo Wikman.

Vart vi än vänder oss under kvällens gång är det någon som nämner den sociala gemenskapen som spexande ger. Det är tydligt att det är en stor anledning till att studenter engagerar sig i spex. Efter någon timme kommer sysektionen in genom dörrarna. De var redan klara med alla kostymer, och valde därför att spendera eftermiddagen på äventyrsbadet och i bastun på Högevall.

Elsa Gustafsson är del av syet tillsammans med Mira
Kelber som är sychef. Foto: Neo Wikman.

Elsa Gustafsson och Mira Kelber i sysektionen ler brett när de berättar om eftermiddagens aktiviteter. Att bada bastu är dock inte det enda syet gör – de är även ansvariga för alla i scensektionens kostymer. 

– Vi har blivit bättre på att återanvända vårt material. Nu försöker vi köpa second hand och kolla i kostymförrådet innan vi köper nytt tyg. Många av årets klänningar är faktiskt gjorda av gardiner, berättar Mira Kelber. 

Inför ett spex är det inte bara det kreativa som är viktigt, utan det finns mycket logistiskt att tänka på. Det är Joel Balldin, förman för Boelspexarna, ansvarig för. Rollen som förman skiljer sig från många av de andra i uppsättningen av ett spex.

Förmannen har främst ansvar för själva spexperioden – allt från att skapa en bra stämning i gruppen till schemaläggning. 

Joel Balldin, som är förman för Boelspexarna,
har främsta ansvaret för att spexperioden. Foto:
Neo Wikman.

– Det har varit extra roligt att få en inblick i alla sektionerna. Alla är så duktiga på det de gör och det kommer bli så bra, säger Joel Balldin. 

Förmannen är inte den enda som ser till att alla spexare mår bra: Sexet och stallet finns även till för att ta hand om alla inblandade. Sexet, eller sexmästeriet, lagar mat till hela ensemblen under alla repen, och står även för sittningsmaten. Stallet är Boelspexarnas vierisektion och fyller rollen som spexets festfixare. Därefter finns även sfixarna, vars uppgift är att marknadsföra spexet. De är ansvariga för det grafiska, exempelvis poster, programblad och sociala medier. 

Precis utanför stora salen sitter några spexare på marken och målar. De är pubik: Gamla spexare som inte är redo att släppa taget om gemenskapen riktigt än. De kommer några gånger i veckan och står i publikbaren under föreställningarna.

”Publiken” är på plats och målar en fotovägg inför premiären av spexet Frihetsgudinnan. Foto: Neo Wikman.

Trots att Boelspexarna är en stor organisation är det få saker som har gått fel, enligt spexarna själva. Förmannen Joel Balldin menar att allting har rullat på bra. 

– Det kan såklart vara svårt att samordna med en så här stor grupp människor. Det finns alltid vissa utmaningar men det har gått väldigt bra, vi har varit väldigt synkade.

Regissören Irma Widegren delar Joel Balldins uppfattning trots att det är mer jobb att sätta upp ett nyskrivet spex, jämfört med en återuppsättning.

– Jag tycker typ att det har gått läskigt bra. Trots att vi skrivit allting från grunden kommer jag inte på något stort som har gått fel, säger Irma Widegren. 

Boelspexets nyskrivna spex Frihetsgudinnan har premiär fredag den 17 oktober och spelas hela helgen i Stora Salen på AF Borgen. Läs en recension av Frihetsgudinnan här

Linnea Åsberg är teknikchef, Maia Anderin Lindvall och Joel Pistora är båda del av fotosektionen (v.t.h). De är alla på plats för teknikrepet. Foto: Neo Wikman.
Förberedelserna inför uppsättningsveckan är i full fart. Foto: Neo Wikman.