Betald av många, ägd av få

Kunskap bygger på tidigare kunskap och ingen forskare är en ö. Ändå erbjuder Lunds universitet sina aktiva forskare att patentera idéer och vetande som tagits fram med gemensamma medel. I slutändan har du och de före dig betalat, skriver Jesper Alex-Petersen.

Min utbildning är betald av samhället. Så även min forskningstid. Den kunskap jag och mina kollegor använder oss av är ackumulerad över århundraden och borde rimligtvis tillhöra alla. Men minst en gång i veckan får jag erbjudande från universitetet om att kommersialisera mina forskningsresultat.

När vi investerar i universitet och forskningsmiljöer gör vi det gemensamt. När vi forskar på människor bidrar tusentals med information och sina kroppar. Vi vet inte i förväg vad som kommer att bära frukt men räknar med att något gott kommer ut av det.

Det är därför märkligt att vi så lättvindigt applåderar kommersialisering av vår kunskap. Vinsterna tillfaller då forskare, alternativt riskkapitalister, som står i sista ledet och inser att det här kan man ta betalt för. Århundrade av arbete och risker har tagits av en oräknelig skara, ändå ska pengarna gå till några få. För att tala politiska, kostnaderna socialiseras, vinsterna privatiseras.

Myten om det ensamma geniet lever dessutom på övertid. Det går sällan att spåra människors idéers sanna ursprung eftersom de utvecklas under lång tid på olika platser och i möten människor emellan. Ofta är dessutom en stor portion tur inblandat.

Framlidne vetenskapshistoriker David F. Noble menar att politiker och företag insåg vikten av intellektuellt kapital i samband med 70-talets oljekriser och konkurrans om basindustrin. Universiteten hamnade i fokus. Forskning och kunskapsöverföring fick mer och mer stå tillbaka för arbetet med att göra kunskap till egendom. ”Undervisningsgrupperna växte, lärarna blev färre och undervisningsresurserna minskade […]” skriver han i tidskriften Fronesis. En text som borde vara obligatorisk inte bara på humanistiska institutioner.

Detta gör att patent, det vill säga monopolisering av kunskap har blivit viktigt för universiteten. Och monopolet tillfaller inte de tidigare generationer som betalat med pengar och slit för kunskapen som utgör jättens axlar varifrån vi blickar. Monopolet tillfaller några få som var på rätt plats vid rätt tid.

 

Bonus: Ett kort youtube-klipp om patent och poliovaccinets uppfinnare Jonas Salk: ”[…] could you patent the sun?”