Bakom tredje luckan i Lundagårds julkalender hittar vi Nådiga Lundtan, Lundaekonomernas tidning. Redaktörerna berättar om deras mål och planer för tidningen som har ”allt, allt, allt”.
Nådiga Lundtan, Lundaekonomernas egna tidning, beskrivs av redaktörerna som föreningens kreativa tillflykt. Med ett inte allt för stort ekonomifokus är de på jakt efter att skapa gemenskap på Ekonomihögskolan.
Tidningens redaktion håller till i Skånis, Lundaekonomernas kårhus och högkvarter, tillsammans med föreningens andra kommittéer. Det fyndiga namnet är en blandning mellan studenternas skånska favoritstad, Lund, och smeknamnet på regeringens årliga budgetproposition, Nådiga Luntan.
– Men vi kan ju inte ta cred för det, säger redaktören Axel Jonovski.
Axel Jonovski och Elsa Forslid är redaktörer för tidningen som grundandes på 40-talet. Tillsammans med en redaktion på nio andra studenter producerar Lundtan ett nummer i månaden med olika teman. De beskriver tidningen som bred, kreativ och ambitiös.
– Vi tycker att tidningen är en av ganska få creative outlets här på Ekonomihögskolan. Våra skribenter har väldigt stor frihet, de skriver i princip vad de vill, säger Axel Jonovski.
Allt innehåll i Lundtan skrivs på engelska och riktar sig främst till Ekonomihögskolans studenter. Innehållet är blandat och består av bland annat krönikor, intervjuer och studentguider.
– Den är bred. Alltså vi har verkligen med allt, allt, allt, säger Axel Jonovski.
Elsa Forslid berättar att tidningen historiskt haft ett större fokus ekonomi än vad den har idag. Nu för tiden syftar innehållet i större mån till att vara en plattform där man kan läsa om annat än det man studerar.
– Man kan ibland känna sig lite isolerad på Ekonomihögskolan. Det blir väldigt ekonomifokuserat från lärarna till vilka företag som kommer hit och föreläser eller marknadsför sig själva. Det kan vara lite kul att ibland få läsa om saker som inte alltid är precis det du studerar, säger Elsa Forslid.
Idag finns Lundtan på webben som e-tidning, men i en idealvärld vill redaktörerna skicka hem tryckta tidningar till studenter vid högskolan som de gjorde på 90- och 00-talet.
– Just nu i samhället i stort känns det som att det på många sätt jobbas emot initiativ som dessa. Det är låga kulturstöd, få företag som vill göra reklam och posten är dyr, säger Elsa Forslid.
Om tolv dagar, den 15 december, släpper Nådiga Lundtan sitt decembernummer med temat Around the Table, och tillsammans med en traditionsenlig kalender på tidningens sociala medier planerar de att förhöja julstämningen bland Ekonomihögskolans studenter.
