Vilka fuskar mest på LU?

- in Nyheter

En granskning av Lunds universitets disciplinnämnds ärenden från 2024 visar att flest avstängningar för fusk sker på socionomprogrammet. Tvåa på listan är en masterkurs på nationalekonomiska institutionen – där åtta studenter stängdes av i samband samma uppgift.

Ärenden om fusk på Lunds universitet hanteras av disciplinnämnden. Sedan 2023 har nämnden sammanställt statistik över antalet ärenden på institutionsnivå. Statistiken visar att Socialhögskolan toppar listan med 18 studenter avstängda för fusk eller plagiat, följt av institutionerna för service management, hälsovetenskaper och juridik. Kurserna på Socialhögskolan där studenter stängts av för fusk tillhör alla socionomprogrammet.

Att socionomprogrammet toppar statistiken behöver dock inte betyda att fler studenter fuskar där än på andra håll. Enligt Erika Werner, studierektor på programmet, är siffrorna snarare en effekt av utbildningens storlek och lärarnas uppmärksamhet.

“Det är en effekt av vårt studentantal (ca 1200) samt uppmärksamma lärare som leder till dessa siffror. Vi har även tydliga instruktioner och kursplaner som underlättar vid disciplinnämndens ärenden”, skriver hon i ett mejl.

Topplistan

+
Här är de fem institutionerna med flest avstängningar på grund av disciplinförseelser sedan 2023.
  1. Socialhögskolan: 18
  2. Institutionen för service management och tjäntevetenskap: 14
  3. Institutionen för hälsovetenskaper: 13
  4. Juridiska institutionen: 13
  5. Nationalekonomiska institutionen: 10

Erika Werner berättar att socionomprogrammet arbetar aktivt för att motverka fusk, framför allt fusk med hjälp av generativ AI.

“Studenterna blir informerade genom hela programmet om innebörden av plagiat och fusk. Vi ser även till att ändra våra examinationsformer till fler salstentor och muntliga examinationer, framförallt för att motverka fusk med generativ AI”, skriver hon.

På den nationalekonomiska institutionen sticker masterkursen Dataanalys och ekonomi: Visualisering av data ut. Åtta studenter stängdes av efter fusk på samma uppgift, samtliga för plagiat. Behnaz Pirzamanbin, som nu undervisar på kursen, berättar att det är exceptionellt.

– Det här var en enskild incident och läraren som hade kursen vid det här tillfället upptäckte det genom att elevernas uppgifter var oroväckande lika. Vanligtvis är det väldigt svårt att upptäcka fusk och dagens AI gör det mycket svårare, säger hon.

Hon beskriver också hur lärarna på institutionen försöker motverka fusk.

– Vi har nog bättre koll än vad de flesta tror. Vi för ofta dialoger om vad som händer för att varna och informera varandra, framför allt vid en sådan här incident, säger Behnaz Pirzamanbin.

Att fusket sker på masternivå kan verka uppseendeväckande – men oroar inte Behnaz Pirzamanbin.

– Jag är alltid optimistisk, jag tänker att det är enskilda personer som väljer att fuska. Att fuska sig igenom en hel utbildning funkar inte. Dessutom inser studenterna ju längre in på utbildningen de kommer att det finns en stor fördel i att lära sig kursen, snarare än att bara klara av den, säger hon.

Även om Behnaz Pirzamanbin överlag ser med spänning på utvecklingen av generativ AI, medger hon att det är viktigt för lärare att anpassa sig och utveckla både kursmaterial och examinationer.

– Jag uppmuntrar mina studenter att använda det, men att de är ärliga med hur. Det är väldigt spännande och ett kraftfullt verktyg om man använder det rätt. Vi har valt att tillåta det på vårt masterprogram men det innebär även att vi genomför förändringar i examinationer och jobbar mot mer muntliga delar. Då blir det väldigt tydligt om studenten inte kan materialet, säger Behnaz Pirzamanbin.

Disciplinnämndens siffror visar alltså inte nödvändigtvis var fusket är som störst, utan snarare var det upptäcks och hanteras. Med AI som en växande faktor tvingas institutioner att anpassa sina examinationsformer. Fusket kan vara svårare att upptäcka – men med kreativa metoder går det att motverka.