Debatt: “AF förvandlades till kåtborgen”

- in Debatt
@Lundagård

Varför bjöd inte AF in en motvikt till Cicciolinas porrliberala inställning på Studentafton, undrar tre lundastudenter.

I vilket syfte bjöd Akademiska Föreningens studentaftonutskott in den italienska politikern Ilona Staller, alias Cicciolina, till AF-borgen? I ett samtal med Studentaftonutskottet menade man att Ilona Staller skulle besöka AF-borgen i första hand i egenskap av politiker. Man menade att det var hon som önskade de fotografier som trycktes på den pornografiska affischen. Därefter valde Studentutskottet att presentera Ilona Staller i form av denna affisch där den inbjudna gästens besök benämndes Peace, Love and Art.

Den svårtolkade affischen inbjöd till en frågestund i erotikens tecken och en betydande del av de frågor som ställdes till den italienska politikern handlade om sex. Det faktum att hon var med och startade det första gröna partiet i Italien togs aldrig upp under det två timmar långa samtalet mellan publiken och Ilona Staller. Frågor om hur en älskare ska vara i sängen, huruvida hon under sin tidigare karriär som pornografisk modell och skådespelare hade haft sex med en häst, togs däremot upp. Under frågestunden mellan publiken och Staller fick tolken svårigheter att översätta de uttalat sexuella frågorna. Tolken fick en problematisk uppgift när hon skulle förmedla dessa frågor som hade en raljerande underton och som åtföljdes av publikens skratt. Detta resulterade i att tolkens översatta frågor ofta blev ironiska.

Ilona representerar en liberal version av den sexuella frigörelsen. På frågan om hennes tidigare politiska uttalande där hon erbjöd sig att samtala med Saddam Hussein för att bidra till krigets slut i Irak svarade hon att detta uttalande i första hand innebar en provokation och en symbolisk handling. I Italien representerar Ilona Stallers kärleksstrategi en antimoralistisk ståndpunkt som kan sägas stå i relation till den religiöst moralistiska ståndpunkten.

Det Ilona får representera för publiken i AF-borgen verkar inte lösa de politiska och kvinnoförtryckande konsekvenserna av den kvinnliga sexualiteten. Det som kommer till uttryck är istället den dubbelmoral som avspeglas i horan och madonnan-dilemmat. Efter den extraordinära pratstunden med Ilona och en strid ström av manliga sexuella fantasier ställer vi oss frågande till Studentaftonutskottets genomförande av arrangemanget. Eftersom alla frågor var legitima att ställa var det upp till Ilona Staller själv att sätta gränserna. Publikens och arrangörernas ansvar får stå oemotsagt och Ilona får utgöra ett ”representativt” exempel på att pornografi är något oproblematiskt som vi inte behöver ta ställning till.

På frågor om hur en älskarinna ska vara svarade Ilona att hon ska smörja in sin nakna kropp med frukter och lägga upp sig på köksbordet för att tillfredställa mannens sexuella drifter. Om vi leker med tanken att Studentaftonutskottet bjudit in en manlig före detta pornografisk modell och grön politiker till AF-borgen, eller om Hans Blix hade fått svara på frågor om sina erotiska preferenser, så undrar vi om det hade varit en lika het medial potatis eller om det överhuvudtaget hade varit möjligt att legitimera på samma premisser som Peace, Love and Art.

Osökt tänker vi kåtborgen istället för AF-borgen och om än inte ännu mindre osökt frågar vi oss om det inte finns en undanstoppad Cicciolina i plast i Akademiska Föreningens garderob? Vi anser att det är ett problem att Studentaftonutskottet inte bjuder in en motvikt till detta missriktade arrangemang.

Mirijam Westermark, Maria Österberg och Maria Fagerberg, studenter i lund