Författarambitioner på heltid

- in Reportage
@Lundagård

Eftermiddagsödsligheten på litteraturvetenskapliga institutionens

försvinner direkt när studenterna från författarskolan punktligt och i samlad

trupp äntrar ingången. Presentationsrundan är avklarad innan ytterkläderna är

av och leende radar gruppen förväntansfullt upp sig runt bordet.

Innan jag hinner ställa första frågan vädrar författarskolestudenterna

entusiastiskt seminariet de just varit på. Det får mig att fundera över när

jag själv senast var så glad efter en föreläsning.

En sådan utbildning behandlas oftas styvmoderligt av sin omgivning: ”Varför

ska man ha en kurs där man lär sig att skriva, vill man skriva en bok kan man

väl göra det hemma.”

Denna skeva och jantelagsinspirerade syn på konstnärliga utbildningar gör att

frågan om man kan utbilda sig till författare genom en universitetskurs känns

både uttjatad och cynisk.

Läsning viktigt

När jag frågar de sex studenterna runt omkring mig hur de upplevt de första

månaderna av sin utbildning anser de, som förväntat,  inte att denna fråga är

den mest relevanta. Betydligt viktigare saker finns att diskutera. Som

drömmar, skrivandeprocessen och svårigheten att alltid ge konstruktiv kritik.

– Jag ser kursen som en möjlighet att verkligen få utveckla sitt skrivande.

Det är nog ingen i klassen som tror att vi kommer att vara färdiga författare

när kursen är slut. Det är en lång utvecklingsprocess, säger Klara Petersson.

Hon har tidigare läst litteraturvetenskap, precis som kurskamraterna Edith

Mörtlund, Carolina Ekman och Anna Johansson. Deras tidigare studier känns inte

så förvånade med tanke på det gemensamma, rungande ja! jag får till svar på

frågan om man måste läsa mycket för att själv kunna bli en god författare.

– Precis som när det gäller teater eller måleri handlar det om att lära sig

ett hantverk, olika tekniker och tänkesätt, säger Ludde Drakenfjord, som

tidigare läst olika skrivarkurser.

Förverkliga dröm

Barndomsdrömmen var att bli författare eller rockstjärna och han ser

författarskolan som en chans att förverkliga åtminstone en av drömmarna.

Tänkt för publicering

Klassen är indelad i mindre grupper som träffas en eller flera gånger i vekan

på så kallade responstillfällen, där allas texter diskuteras och kritiseras.

Utöver de regelbundna uppgifterna, som antingen är styrda eller fria, har alla

lämnat in ett större utkast. Vissa är redan klara med detta arbete, medan

andra knappt har kommit igång. Det är även detta arbete som är tänkt att bli

publicerat.

– I alla fall har alla drömmen om att få sitt arbete publicerat, flikar Ludde

Drakenfjord in med ett snett leende medan Philip Linders kastar en instämmande

blick över bordet.

Lärorik  konstruktiv kritik

Men prestationsångesten då? Den är väl berättigad på en kurs som denna där

studenterna ständigt är omringade av människor som vill väldigt mycket – och

som vill samma saker?

– Jag har alltid varit väldigt

kritisk mot mig själv och därför kan det vara svårt att  ge konstruktiv kritik

till andra. Men på kursen tvingas man att försöka och det är verkligen

lärorikt, säger Edith Mörtlund. Hon berättar att hon har velat bli författare

ända sedan dagen hon lärde sig stava.

Antagligen är det sådana drömmar som inte låter svårigheter att kritisera

sätta käppar i hjulet.

Anna Johansson, som för tillfället är tjänstledig från sitt arbete som

journalist, fortsätter:

– Jag tycker att det kan vara svårt att ge givande kritik när det gäller

poesi, eftersom jag själv inte känner mig så insatt i den genren. Men då

gäller det att gå mer på känsla. Då brukar det mesta ge sig av sig själv.

De många fria skrivperioderna upplevs enbart positiva; skrivkrampen är mer än

fjärran. Alla tycker att de utvecklas i sitt skrivande.

Dröm om författarskap

Det är ett gott betyg åt den nya författarskolan med andra ord. Att döma av 

Carin Sandqvists, föreläsare och mentor på kursen, lovordande av studenternas

alster, verkar det dock inte dröja länge innan drömmen  om att ge ut en bok

och bli en ”riktig författare” slår in för vissa.

En plats på författarskolan är inte synonymt med vipvägen till ett förlag och

publicering. Men det väcker onekligen frågan om det är mer status att läsa

denna typ av kurs på universitet jämfört med folkhögskola.

En av kursens avsikter är nämligen att lyfta författaryrket till en högre

akademisk nivå. Ett påstående vars exakta innebörd är svår att sätta fingret

på.

– Genom att starta en sån här kurs på universitet antar jag att man har velat

lyfta författaryrket till samma nivå som de andra konstarterna, men i

praktiken tror jag inte att det är någon större skillnad, säger Ludde

Drakenfjord efter en stunds tystnad runt bordet.

Han tror att det är en skillnad som är påhittad.

– Det är en statusgrej, som det ofta är när det handlar om universitet kontra 

folkhögskolor.

Statusen verkar dock studenterna bry sig mindre om. Med eftertryck deklarerar

Carolina Ekman:

– Vi läser ju alla den här kursen för att vi älskar att skriva!  

Givetvis är en eventuell statusskillnad något man än så länge bara kan

spekulera i.

Samtidigt går det inte att förneka att det ligger en viss sanning i Ludde

Drakenfjords påstående. Positivt är dock att man på författarskolan tagit in

både de som har publicerat något tidigare och de som inte gjort det. En trend

som man får hoppas håller i sig, då det erbjuder ett alternativ till

exempelvis utbildningen ”Litterär gestaltning” i Göteborg, där man nästan

uteslutande tagit in redan väletablerade författare.

Öppenhet för diskussion

Etablerad författare eller ej, entusiasmen vet inga gränser när samtalet leds

in på sammanhållningen i klassen. Alla tycks överväldigade av hur mycket de

redan tycker om varandra. Föreläsare och kurskamrater lovordas för att vara

mycket lyhörda, precis som de ansvariga understryker den mycket goda kvalitén

på det som skrivs samt alla studenters öppenhet för diskussion och kritik. De

flesta av studenterna vill fortsätta nästa termin.

Trots att vi befinner oss på universitet är det myspys-anda á la folkhögskola

på hög nivå. Skillnaden är väl bara att det nu känns äkta och rakt igenom

ärligt.

Man kan inte annat än glädjas över att Lunds universitet kan erbjuda de luxe

kurser som denna – där det mesta, om inte allt, är givande och till största

förnöjsamhet.

Fakta/ Författarskolan:

* Författarskolan är en 20-poängkurs på Lunds universitet. I dag finns även en

fortsättningskurs på 21-40 poäng. Planen är att ge kurser upp till

magisternivå.

* Kursen riktar sig till både fack och skönlitterturintresserade, men

vetenskapligt och journalistiskt skrivande är uteslutet.

* Ansökan sker genom en självpresentation och ett valfritt skrivprov. Inga

kvoteringar görs vid antagning, utan de bästa bidragen, oavsett litterär

genre, antas.