Nyskrivet för stråkar

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Från 1900-tals kompositörer till jazzmusik. Musikstudenten Erik Berndalen ser sig som en musikaliskt splittrad person.

Nyligen uruppfördes hans verk String Quartet No 1.


Det tunna dagsljuset som tränger igenom blyfönstrena i den nedsläckta kyrkan fyller lokalen med ett trolskt dis. Vid altaret sitter fyra stråkmusiker i en ring, belysta endast av några stearinljus, med altartavlans väldiga Jesu uppståndelse som fond. Malmökvartetten Mats41 spelar ett nyskrivet verk av den unge kompositören Erik Berndalen.

Erik Berndalen studerar arrangering och komposition vid Malmö musikhögskola. Efter att ha komponerat för blåsorkester kände han sig lockad att skriva något i stråkkvartettens intima format. Resultatet ska spelas igen på hans examenskonsert i maj.

– När det bara är fyra instrument måste man skriva på ett ganska speciellt sätt. Man tvingas utnyttja alla möjligheter vad gäller textur. Alla stämmor spelar hela tiden, ingen är enbart komp, förklarar han.

Erik Berndalens String Quartet No 1 bär tydliga spår av hans inspirationskällor, främst 1900-tals kompositörer som Bela Bártok och Dimitrij Shostakovitj. Den första satsen, ett moderato, är ett spel med rädslor och dunkla drifter.

Men emellanåt får musiken ett kinematografiskt sound med paralleller till filmmusikskaparen Ennio Morricone. Andra satsen börjar även den långsamt, men stegras småningom till ett allegro i ett hjärtskärande gnissel som tycks förebåda något otäckt. Det är ett ovanligt moget verk för en tjugotreåring.

– Jag skriver musik ganska intuitivt, nästan improvisatoriskt. Det kan komma ett uppslag när som helst.

Framtiden för en klassisk kompositör är idag kanske inte vad den varit, men Erik Bergdalen är inte orolig för brödfödan. Efter sin examen i vår fortsätter han vid musikhögskolan. Han vill utbilda sig till musikpedagog. Men det tycks inte vara någon risk att kvartetten No 1 blir den första och sista.

– Jag ser mig själv som en musikaliskt ganska splittrad människa. Varje gång jag tycker mig vara säker på att det är pedagogiken jag ska satsa på kommer något som drar mig tillbaka till komponerandet. Samtidigt är jag jazzmusiker på fritiden.