Schulmans läsare ska lockas till Lunds universitet

- in Kultur & Nöje, Nyheter
@Lundagård

Bland bilder på djupa urringningar och elaka skämt om Blondinbella försöker Lunds universitet att ragga blivande studenter på nätet.

MTV, Frida, 1000apor och Lunarstorm, alla har de en sak gemensamt: Lunds universitet har valt att annonsera om Öppet hus på deras hemsidor. 1000apors upphovsman, Alex Schulman, har tidigare gjort sig känd som en arg och bitter kändisbloggare, och på 1000apor.se slipper ingen undan varken i text eller bild. Men att det är en omdiskuterad humorsajt som driver skoningslöst med allt och alla verkar ha gått universitetets kommunikationsavdelning förbi.

Har ni någon särskild tanke bakom att annonsera på just 1000apor.se?

– Blev du förvånad över annonserna, varför då? Jag har själv varit inne och kollat på 1000apor.se och tyckte att den verkade seriös, säger Bodil Malmström, kommunikatör vid Lunds universitet och ansvarig för kampanjen.

Kampanjens målgrupp är ungdomar mellan 17 och 25 år, en åldersgrupp som vistas mycket på nätet. Frågan är bara om besökarna på 1000apor.se klickar på en annons från ett universitet när de i stället kan klicka på snaskiga rubriker som ”Luder”, ”Stureplans snyggaste” eller ”Kungen hatar honom – Hovets presschef Nina Eldh berättar om Daniels första dagar på Drottningholm”.

Tror du att annonsen på 1000apor.se kommer att locka ungdomar till universitetet?

– Eftersom vi inte brukar annonsera på bloggar kan jag inte så mycket om sånt här. Därför lät jag en mediesamordnare ta fram en lista över de 15 största ungdomssajterna i Sverige. Jag bad uttryckligen om att vi inte ska hamna på oseriösa sajter med bilder på silikonbröst och sånt, förklarar Bodil Malmström.

Text: Linda Jonsson