Administration slukar anslagen

- in Nyheter
@Lundagård

Upp till 75 procent av de statligt tilldelade anslagen till din utbildning används till administration och universitetets övriga verksamheter.

– Institutionerna är kostnadsbärarna längst ner på näringskedjan, säger Eva Wiberg, universitetslektor vid området för humaniora och teologi, med huvudansvar för grundutbildningarna.

Svenska lärosäten tilldelas mellan 33 000 och 500 000 kronor, beroende på utbildning, i statliga anslag för varje helårsstuderande student. Pengarna fördelas från central nivå, via fakulteter och institutioner, för att till sist gå till undervisningen.

Carl-Gustaf Andrén, tidigare rektor vid Lunds universitet, har undersökt hur anslaget på 33 000 kronor fördelats på historiska institutionen.

− Ungefär hälften av pengarna hamnar hos universitetsledningen och på den områdesgemensamma nivån. De används bland annat till att bekosta universitetsstyrelse, LADOK, universitetsbiblioteket och botaniska trädgården. Av de pengar som hamnar hos historiska institutionen går bland annat 4 000 kronor till lokalhyror, säger Carl-Gustav Andrén.

I slutändan tilldelades cirka en fjärdedel av anslaget, 8 000 kronor till lärarlöner, vilket i praktiken betyder undervisning. Carl-Gustaf Andrén tror att EQ11 kan göra mycket för att förbättra kvaliteten i utbildningen, men anser att extra fokus bör läggas på resursstyrningen.

– Man bör värdera det som ligger i lärosätets främsta uppdrag först, att leverera en bra utbildning. Om man först sätter ett pris på utbildningen, kan man sedan se över hur fördelningen på de resterade resursområdena ska se ut. Detta om något borde kunna höja utbildningarnas kvalitet, säger han

Få lärarledda timmar

Andra liknande utredningar inom området humaniora och teologi, HT, har påbörjats. Än har dock resultat presenterats. Men universitetslektor Eva Wiberg uppskattar att siffrorna kommer att hamna runt 25 -30 procent, som på historiska institutionen.

– Institutionerna är kostnadsbärarna längst ner på näringskedjan, och det är här det direkta arbetet utförs. Delvis ingår en del av utbildningsuppdragets utgifter i de områdesgemensamma kostnaderna, såsom studievägledning. Men i slutändan leder det till alldeles för få lärarleddatimmar för studenterna.

I dag har studenterna på HT i genomsnitt fem timmar i veckan med lärarkontakt. Nu har dock institutionerna beslutat att det ska höjas till det dubbla innan 2011.

– Det är fortfarande inte tillräckligt, men det finns inte mer att göra så länge utbildningsanslagen inte höjs, säger Eva Wiberg.

Återkommande resultat

Förra året presenterades likartade resultat från området för naturvetenskap. Där undersöktes biologi- och kemiprogrammet. Ungefär en fjärdedel av de statliga anslagen gick till den direkta undervisningen.

Olle Söderman, prodekan och professor i fysikalisk kemi, tog initiativ undersökningen:

– Det är olika viljor som strider om resurserna, och om man ska vara krass så är utredningar som EQ11 också kostnader som tas från utbildningsanslagen. Här har vi en högre lärarkontakt än hos humaniora, med uppskattningsvis ett snitt på 15 timmar i veckan. Det är fortfarande för lite, men samtidigt har vi snart kommit till ett läge där det inte går att spara mer.

Text: Jacob Hederos