Humanister kräver återupprättelse

- in Nyheter
@Lundagård

Minst 15 timmar lärarledd tid i veckan. Det är ett av kraven från ett nybildat nätverk av humanister som i dagarna kampanjar för högre status för humaniora.

En av initiativtagarna till nätverket och dess kampanj ”Projekt Athena”, är ordförande för Humanistkåren, Christoffer Ivarsson. Han är en av dem som tröttnat på flumstämpeln på humanioraämnet.
– Humaniora ses av många som lite flummig, onödig kuriosakunskap, säger Christoffer Ivarsson, och förklarar att det är anledningen till att många humaniststudenter har dålig tilltro till sin egen kompetens.

”Vill ge djävlar anamma”
Tillsammans med bland annat representanter för humanistkårer vid andra universitet vill han genom ”Projekt Athena” driva tre frågor. Alla humanistutbildningar ska ha minst 15 timmar lärarledd tid varje vecka, arbetslivsanknytningen ska förbättras och humaniststudenter ska få ökat självförtroende.
– Vi vill ge humanisterna ordentligt med jävlar anamma, sammanfattar Christoffer Ivarsson kampanjen, som i Lund håller hus på Språk- och litteraturcentrum i dagarna två.

Tisdagen den 16 mars har de utropat till ”Nationella humanistdagen”. Då ska Lunds humanistkår överlämna sin kravlista till rektor Per Eriksson för undertecknande.

 

Höjd studentpeng
Christoffer Ivarsson tror att humanioras svaga ställning på högskolan beror på okunskap. Eftersom ämnet är svårt att definiera, har många förutfattade meningar om det. Det leder i sin tur till att ämnet får små resurser. Därför är ett av kampanjens långsiktiga mål att höja studentpengen för humaniorautbildningar.
– Man lägger ner tid och pengar för att studera. Då ska det finnas resurser, konstaterar Christoffer Ivarsson.

Nätverket hoppas lyfta frågan genom opinionsbildande arbete, men minst lika viktigt är att humaniststudenter får ett bättre självförtroende och känner ökad samhörighet.

Positiv respons
Christoffer Ivarsson säger sig vara nöjd med första dagen på kampanjen. Både från fakultetshåll och från studenter har responsen varit positiv och man hoppas på att ordet sprider sig.
– Om alla humanister kan marknadsföra sig kommer synen på humanister att förändras, tror Christoffer Ivarsson.

Text: Dajana Kovacevic
Foto: Isabel Nilsson